• بررسی ابعاد آسیب های اجتماعی فضای مجازی در شکل گیری هویت ایرانی-اسلامی دانش آموزان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/11
    • تعداد بازدید: 118
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی ابعاد آسیب های اجتماعی فضای مجازی در شکل گیری هویت ایرانی-اسلامی دانش آموزان

    جهانی شدن و فناوری های رسانه ای همراه با آن، که اصـلی تـرین نمودهـای آن اینترنت و شبکه های پخش مستقیم ماهواره ای است، اَشکال جدیدی از مصرف و سـبک زندگی را بوجود آورده اند. مخاطبان و بویژه دانش آموزان که حساس تـرین و آسـیب پذیرترین قشر در برابر محتواهای رسانه ها هستند، در هر کشوری متناسب با نیازهـا و نوع فرهنگ خود از رسانه های موجود بهره مند می شوند و این امر به تثبیت و تقویـت نمودهای مختلفی از سبک زندگی و حتی فرهنگ می انجامد.

    امروزه میلیون ها کاربر اینترنت در جهان وجود دارد که بخش جـدایی ناپـذیری از اجتماع ما شده است. اینترنت انقلابی بر پا کرده است که نـه تنهـا در تجـارت بلکـه در ارتباطات و رفتار بین فردی نیز تأثیرات چشمگیری برجای گذارده است. این تکنولـوژی موجب تغییر در مسیر اجتمـاعی شـدن، مطالعـه، کـارکردن، خریـد، جـستجو، شـغل و گذراندن اوقات فراغت شده است.

    با توجه به استفاده گسترده از فناوری اطلاعات و سود و زیان آن برای خانواده و نوجوان لازم است ابعاد آن را بهتر بشناسیم تـا از آسـیب هـای آن پیشگیری کنیم و سودمندی آن را در جامعه و خانواده بیشتر اشاعه دهیم. هدف این مطالعه شناخت وآگاهی نسبت به تأثیرات و اسیب های فضای مجازی بر شکل گیری هویـت ایرانی -اسلامی دانش آموزان است.

    روش تحقیق اتخاذی در این پژوهش کیفی-توصیفی بوده و از شیوه های اسناد کتابخانه ای، کتب، مقالات و پژوهش های صورت گرفته در این زمینه بهره جسته شده است یافته ها حاکی از آن است کـه فضای مجازی در شرایط فعلی برای سبک زندگی ایرانی و اسلامی تهدیدی جدی هستند و باید مـسئولان در قبال آن چاره ای جدی بیندیشند. البته شاید یکی از کارهای ریـشه ای کـه مـی تـوان انجام داد تلاش برای تغییر محتوی این نوع شبکه ها است. یعنی در داخل این شـبکه هـا نیز باید گفتمان ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی حضور داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها