• بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی براساس مدل پنج عاملی شخصیت با سلامت روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز گیلان غرب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/14
    • تعداد بازدید: 158
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی براساس مدل پنج عاملی شخصیت با سلامت روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز گیلان غرب

    مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی براساس مدل پنج عاملی شخصیت با سلامت روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز گیلان غرب انجام پذیرفت. روش: روش پژوهش حاضر از نوع طرح های غیر آزمایشی یا توصیفی و به طور دقیقتر طرح همبستگی بود.

    جامعه آماری، کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور مرکز گیلانغرب که در سال تحصیلی۹۲/۹۳ مشغول به تحصیل بودند را تشکیل داد که تعداد آنها ۲۵۰۰ نفر بود. نمونه آماری ۳۳۰ نفر از طریق جدول مورگان انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد شده ویژگی های پنج عامل بزرگ شخصیت مک کری و کاستا (۱۹۸۰) و پرسشنامه سلامت روانی ۲۸- ghq استفاده شده است.

    نتایج: یافته ها حاکی از آن بود که بین نشانه های جسمانی با ویژگی های شخصیت (برون گرایی، مسئولیت پذیری، سازگاری و پذیرا بودن) رابطه مثبت و معنادار و بین کارکرد اجتماعی با ویژگی های شخصیت (برون گرایی، مسئولیت پذیری، سازگاری و پذیرا بودن) رابطه مثبت و معنادار و بین علائم اضطرابی با ویژگی های شخصیت (برون گرایی، مسئولیت پذیری، سازگاری و پذیرا بودن) رابطه منفی و معنادار و بین علائم افسردگی با ویژگی های شخصیت (برون گرایی، مسئولیت پذیری، سازگاری و پذیرا بودن) رابطه منفی و معنادار و با ویژگی شخصیتی روان آزرده رابطه مثبت و معنی دار و بین نمره کلی سلامت روانی با ویژگی های شخصیت (برون گرایی، مسئولیت پذیری، سازگاری و پذیرا بودن) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

    بحث: نتایج کلی پژوهش حاکی از آن بود که افراد با هر جنبه از شخصیت به شیوه های خاصی رفتار می کنند و دارای انتظارات خاصی هستند. توانایی و مهارت رفتاری منحصر به فرد و نیز نیازهای متفاوتی دارند و بر اساس الگوی شخصیتی خود دارای نیازها، انتظارات، انگیزه ها، توقعات و اهداف خاصی می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها