• بررسی و تبیین مضامین و احتجاجات تربیتی مفهوم پدیدارشناختی هویت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/14
    • تعداد بازدید: 171
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی و تبیین مضامین و احتجاجات تربیتی مفهوم پدیدارشناختی هویت

    یکی از حیاتی‌ترین موضوعات جامعه‌ی بشری از آغاز تاکنون مسئله‌ی هویت بوده است. یکی از عرصه‌هایی که مفهوم هویت به‌شدت در آن مطرح می‌شود، حوزه‌ی تعلیم و تربیت است. تلاش نگارندگان بر‌ این است که اقدام به استنتاج دلالت‌های مفهوم پدیدارشناختی هویت در فضای تعلیم و تربیت کنند.

    سؤال اصلی پژوهش عبارت‌است‌ از این که جریان و عمل تعلیم و تربیت در پرورش هویت بر مبنای مفهوم پدیدارشناختی هویتی چگونه بایستی به انجام رسد؟ این پژوهش از اشکال پژوهش‌های فلسفی و با روش تحلیلی-استنتاجی انجام شده است‌. نتایج نشان می‌دهد موفقیت یک نظام تعلیم و تربیت در پرور‌ش هویت‌های فراگیران بسته به نحوه‌ی عمل‌کرد این نظام در ارتباط با سه ضلع اصلی مثلث هویت‌یابی یعنی مبانی، مؤلفه‌ها و فرایندهای هویتی است.

    چنانچه تعلیم و تربیت و عناصر آن، خود مسیر هویت‌یابی را آگاهانه پیموده باشند و در مقام هویت‌بخشی، دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت‌، زمینه‌های هویت‌بخش را به‌نحو مناسب تدارک ببیند، زمینه‌های ظهور‌یافتن مؤلفه‌های هویتی را در فراگیران با ایجاد موقعیت‌های مناسب یادگیری فراهم سازند و امکان وارد‌شدن فراگیر به چرخه‌ی هویتی را ایجاد کنند، می‌توان انتظار داشت، جریان هویتی مسیر صحیح خود را طی کند.

    یادگیری پدیده‌ای چندبعدی بوده که با طلوع هویت در فرد متولد می‌شود و از این‌رو مترادف با هویت‌یابی یا تشخص فردی است. در این معنا، زمینه‌های یادگیری، همان زمینه‌های هویتی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها