• رابطه شادکامی با کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 سال: بررسی نقش جنسیت

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/17
    • تعداد بازدید: 199
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     رابطه شادکامی با  کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 سال: بررسی نقش جنسیت

    با توجه به اینکه شادکامی متغیری است که تحت تأثیر موقعیت‌ها و شرایط عینی زندگی افراد، شکل می‌گیرد و از سویی دیگر کیفیت زندگی در تجربیات زندگی نهفته است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شادکامی با کیفیت زندگی و تعیین نقش جنسیت در میزان شادکامی کودکان 8 تا 12 سال انجام گرفته است.

    جامعه آماری پژوهش حاضر دانش‌آموزان دوره اول و دوم ابتدایی شهر بندرعباس و نمونه آماری 200 دانش‌آموز دختر و پسر بوده که به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه کیفیت زندگی دانش‌آموزان ابتدایی (2017) و سیاهه شادکامی کودکان (2007) بوده است.

    یافته‌ها نشان داد شادکامی با کیفیت زندگی دارای رابطه معنادار و مستقیم می‌باشد (p<0.01). در سطح خرده‌مقیاس جهت این رابطه برای خرده‌مقیاس عملکرد مدرسه، عملکرد خانواده، انرژی برای زندگی و توانایی یادگیری مستقیم و برای محیط زندگی معکوس بوده است. در خصوص جنسیت نیز یافته‌های حاصل از تحلیل واریانس تک‌متغیره نشان داد بین دو گروه جنسیتی در میزان شادکامی تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.05) که به نفع دانش‌آموزان پسر می‌باشد (میانگین نمره 84.54 در مقابل 79.39).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها