• پذیرش رژیم دارویی از دیدگاه خانواده و بیماران دارای اختلال روانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/10/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/25
    • تعداد بازدید: 229
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    پذیرش رژیم دارویی از دیدگاه خانواده و بیماران دارای اختلال روانی

    زمینه : عدم پذیرش رژیم دارویی در بین بیماران دارای اختلال روانی امری رایج است. عدم پذیرش رژیم دارویی در این بیماران منجر به تشدید علائم، عود، بستری مجدد بیمار، کاهش عملکرد و افزایش خطر مرگ شود. هدف : این مطالعه با هدف بررسی میزان پذیرش رژیم دارویی از دیدگاه خانواده و بیماران دارای اختلال روانی بیمارستان 22 بهمن استان قزوین در سال 1396 انجام گرفت.

    مواد و روش ها : در این مطالعه توصیفی- تحلیلی،  102 بیمار مبتلا به اختلال روانی بستری در بخش های روانپزشکی و 102 نفر از افراد آگاه خانواده های نان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده از پرسشنامه مشخصات فردی، پذیرش رژیم دارویی موریسکی توسط بیمار و یکی از افراد خانواده استفاده شد.

    یافته ها : میانگین نمره پرسشنامه موریسکی بیماران 8 / 5 با انحراف معیار 52 / 1 با دامنه ( 8 و 2) و میانگین نمره پرسشننامه موریسکی از نظر خانواده بیماران 09 / 5 با انحراف معیار 46 / 1 با دامنه ( 8 و 2 ) بود. با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن رابطه مثبت و معنی داری بین نمره پرسشنامه موریسکی بیماران و خانواده ایشان وجود داشت.

    نتیجه گیری: خصوصیات فردی بیماران بر پذیرش دارویی آنها صرف نظر از نوع و شدت بیماری تأثیر می گذارد. لذا می بایست به بیمار به عنوان تصمیم گیرنده فعال در همکاری با درمان توجه نمود. آموزش و توصیه های مفید کادر درمانی برای ارتقا آگاهی بیمار و خانواده وی درباره داروها و اثربخشی آنها و نیز وضعیت ناشی از بیماری ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها