• بررسی مشکلات رفتاری و هیجانی و رویکردهای آموزشی و توانبخشی در کودکان کم شنوا و راه های پیشگیری و درمان انها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/10/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/25
    • تعداد بازدید: 174
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    بررسی مشکلات رفتاری و هیجانی و رویکردهای آموزشی و توانبخشی در کودکان کم شنوا و راه های پیشگیری و درمان انها

    کودکان ناشنوا دارای کنش وری های خا ص عاطفی - هیجانی هستند که شناخت ابعاد این ویژگی ها ومشکلات می تواند متخصصان پزشکی و پیراپزشکی، والدین و مربیان را در کمک به سازگاری رفتاری آنان به هدف نزدیک سازد. مطالعه حاضر با هدف شناخت اختلالات ومشکلات هیجانی و عملکردهای عاطفی کودکان ناشنوا در مقایسه با کودکان عادی در مؤلفه های اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، تکانشگری و سازش نایافتگی انجام پذیرفت.

    کودکان ناشنوا از کودکان عادی در شاخص های تفکیکی مربوط به دو تست به طور معنادار متفاوت هستند؛ همچنین نمرات کلی به دست آمده در هر یک از مقیاس ها به طور کلی تفاوت معناداری را با گروه کودکان عادی نشان می دهد، درگروه ناشنوایان نیز با لحاظ کردن متغیر جنسیتی (دختر و پسر) تفاوت های معناداری در بعضی از مقیاس ها از قبیل فاصله سه جز، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی و سازش نایافتگی در بین دختران و پسران ناشنوا مشاهده می شود.

    مشکلات رفتاری بین کودکان آسیب دیده ی شنوایی صرف نظر از روش ارتباطی بسیار معمول و قویا با سبب شناسی ناشنوایی مرتبط است. به نظر می رسد ارتباط مؤثر و روان بین والدین با کودکشان در خلال سال های آغازین کودکی (خواه زبان اشاره یا گفتاری) در بهزیستی روان شناختی در سرتاسر کودکی و پس از آن مهم است.

    بنابراین، یکی از مهم ترین نقش های روان شناسان و دیگر متخصصانی که با خردسالان آسیب دیده ی شنوایی کار می کنند بالا بردن رشد مهارت های ارتباط مثبت و مؤثر به محض شناسایی آسیب شنوایی است. هنگام بروزمشکلات رفتاری جدی لازم است خانواده ها به خدمات متخصصان ماهر و دوره دیده که نسبت به نیازهای خاص کودکان آسیب دیده ی شنوایی موقع شناس و حساس هستند، دسترسی داشته باشند. این مقاله به بررسی اختلالات رفتاری معمول در کودکان ناشنوا می پردازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها