• تاثیر کاربست مهارت آموزی یا حرفه آموزی به دانش آموزان کم توان ذهنی دوره ی متوسطه حرفه ای در ایجاد انگیزه ی اشتغال به کار و خود کارآمدی اجتماعی در آن ها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/10/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/25
    • تعداد بازدید: 154
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    تاثیر کاربست مهارت آموزی یا حرفه آموزی به دانش آموزان کم توان ذهنی دوره ی متوسطه حرفه ای در ایجاد انگیزه ی اشتغال به کار و خود کارآمدی اجتماعی در آن ها

    برنامه های آموزش حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه (کم توان ذهنی) به دلیل برآورده نشدن اهداف و انتظارات، صرف هزینه های هنگفت، زمان زیاد و بازدهی کم و نیز ناکارآمدی محتوا، برنامه ها و شیوه اجرای آنها، همواره با انتقاداتی همراه بوده است، با این وجود مشاهده می شود که برنامه های آموزش حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه (کم توان ذهنی) رو به گسترش بوده و فرآیند تکاملی را تجربه می کند.

    هدف اصلی ما در این تحقیق تاثیر کاربست مهارت آموزی یا حرفه آموزی به دانش اموزان کم توان ذهنی دوره ی متوسطه حرفه ای در ایجاد انگیزه ی اشتغال به کار و خود کارآمدی اجتماعی در آن ها می باشد. روش این تحقیق کمی و به لحاظ ماهیت تحقیق، کاربردی است. از نظر نحوه ی گردآوری داده ها و اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل یک تحقیق شبه آزمایشی می باشد.

    روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری شامل دانش آموزان کم توان ذهنی می باشد. این افراد به طور تصادفی در دو گروه (آزمایش 10 و کنترل 10 ) قرار می گیرند. در مرحله اول، مهارت آموزی یا حرفه آموزی در قالب پیش آزمون از این بچه ها به عمل می آید.

    در مرحله بعد، آموزش مهارت آموزی یا حرفه آموزی در قالب 10 جلسه، 30 دقیقه ای در گروه آزمایشی اجرا می شود. در پایان دو گروه، آزمون های انگیزه شغلی و خودکارآمدی اجتماعی را به عنوان پس آزمون تکمیل می کنند. داده ها با استفاده از روش تحلیل آماری کوواریانس تجزیه وتحلیل خواهد شد.

    در این تحقیق از، پرسشنامه انگیزه شغلی و پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که، کاربست مهارت آموزی یا حرفه آموزی به دانش آموزان با نیازهای ویژه (کم توان ذهنی) دوره ی متوسطه حرفه ای در ایجاد انگیزه ی اشتغال به کار و خود کارآمدی اجتماعی تاثیر دارد و به ترتیب به میزان 0.708 و 0.876 درصد تفاوت دو گروه را تبیین می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها