• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/24
    • تعداد بازدید: 137
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی خصوصیات فیتوشیمیایی، فارماکولوژیکی، درمانی و کاربردی نعناع

    از سالیان دورگیاهان دارویی به عنوان طعم دهنده در اکثر مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفت و با گذشت زمان و پیشرفت علم و نوآوری در عرضه غذا و دارو این گیاهان به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی موثره به عنوان نگهدارنده و همچنین خاصیت ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی آن ها و افزایش مقاومت دارویی بر علیه آنتی بیوتیک در اکثر باکتری ها سبب گسترش ترکیبات ضدمیکروبی در آن ها شد. نعناع با نام علمی mentha piperita l. یکی از گیاهان دارویی پرمصرف شناخته شده است که اثرات دارویی بسیاری بر سلامت انسان دارد.

    ترکیبات موجود در این گیاه نظیر منتول، نئومنتیل استات و منتوفوران بر روی باکتری گرم مثبت باسیلوس سرئوس، استافیلوکوکوس اورئوس و باکتری گرم منفی نظیر شگیلا دیسانتریه و کلبیسا پنومونیه اثر مفیدی دارد. همچنین این دسته از گیاهان در درمان انواع بیماری ها نظیر دستگاه گوارش، ضدسرطان، ضدانعقاد، ضدآلرژی، سندروم روده تحریک پذیر و... موثر است.

    لذا می توان بیان کرد عصاره و اسانس های گیاهی به دلیل داشتن خاصیت ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی به عنوان یک ماده آنتی سپتیک در کنترل و درمان بیماری ها و صنایع غذایی استفاده کرد که در این مقاله به بررسی برخی از خصوصیات فیتوشیمیایی، فارماکولوژی، کاربردی و درمانی نعناع پرداخته شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها