• اعطای مهلت اضافی به منظور اجرای تعهدات قراردادی در حقوق آلمان و ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/30
    • تعداد بازدید: 227
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    اعطای مهلت اضافی به منظور اجرای تعهدات قراردادی در حقوق آلمان و ایران

    با انعقاد هر عقد، آثار و نتایجی دامنگیر متعهد و متعهدُله می شود. منشاء این تعهدات و آثار را بایستی حاکمیت اراده در انعقاد قرارداد دانست. طرفین در ضمن قرارداد ملتزم می شوند کاری را انجام دهند یا از انجام فعلی خودداری کنند. اجرای تعهدات ناشی از قرارداد یکی از مباحث مهم حقوق قراردادهاست.

    در صورتی که یکی از طرفین عقد از انجام تعهدات قراردادی خویش خودداری کند، راه حل های مختلفی در نظام های گوناگون حقوقی کشورهای مختلف برای جبران آن پیش بینی شده است. یکی از ضمانت اجراهای عدم اجرای تعهد از سوی متعهد، اعطای مهلت اضافی می باشد. در حقوق ایران به این موضوع صریحاً اشاره نشده است ولی می توان از مفهوم ماده 277 ق. م این مفهوم را برداشت کرد.

    یکی از نظام های حقوقی که صریحاً به این موضوع پرداخته است، نظام حقوقی کشور آلمان می باشد. بنابراین در این مقاله که با روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است، درصدد پاسخگویی به سؤالاتی چون مبنای ضمانت اجرای اعطای مهلت اضافی از سوی متعهدُله به متعهد در حقوق آلمان و ایران چیست و در پایان این نتیجه حاصل شده است که در صورت عدم اجرای تعهد از سوی یکی از طرفین عقد، ممکن است طرف دیگر تمایل به اجرای اصل تعهد را داشته باشد، از این رو می تواند با اعطای مهلت اضافی به متعهد، اجرای تعهد را در مهلت اعطایی از وی بخواهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها