• جریان حد سرقت در سرقت رایانه ای از دیدگاه مذاهب پنجگانه با رویکرد تطبیقی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/31
    • تعداد بازدید: 133
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    جریان حد سرقت در سرقت رایانه ای از دیدگاه مذاهب پنجگانه با رویکرد تطبیقی

    سرقت رایانه ای ازجمله مهمترین جرایم رایانهای علیه اموال و مالکیت به شمار می رود. این جرم هرروزه شکل و قالبی متفاوت و جدید به خود می گیرد و حجم زیادی از کاربران رایانه را درگیر می کند. جرم سرقت رایانه ای از سه عنصر قانونی، مادی و معنوی تشکیل می شود. این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی و بر مبنای اطلاعات کتابخانه ای گردآوری شده است درصدد تبیین امکان جریان حد سرقت در سرقت رایانه ای از نگاه مذاهب پنجگانه اسلام است.

    برای این منظور، دانستن شرایط اجرای حد سرقت لازم و ضروری است. این شرایط بین هشت تا بیست وپنج شرط شمارش شده است. اهل سنت شرایط اجرای حد سرقت را در سه عنوان شرایط سارق، شرایط مال مورد سرقت و شرایط مکان سرقت مطرح کرده اند. سرقت رایانه ای، نیاز به تخصص ویژه ای دارد و سارقان رایانه ای با انگیزه های مختلفی ازجمله: کسب منفعت مالی، تفریح و نیل به اهداف سیاسی دست به چنین عملی می زنند.

    در قانون جرایم رایانه ای، سرقت رایانه ای به معنای ربودن غیرمجاز اطلاعات و داده های دیگران تعریف شده است. با توجه به نظرکارشناسان این رشته و قوانین ملی و بین المللی، موضوع سرقت رایانه ای را می توان اطلاعات، مال و خدمات دانست. تمام شرایط حد سرقت، در سرقت رایانه ای نیز می تواند وجود داشته باشد؛ هرچند در مورد احراز مال بودن اطلاعات و داده های رایانه ای و به دنبال آن حرز و اخراج از حرز، اختلاف نظر وجود دارد. با فراهم آمدن شرایط اجرای حد سرقت در سرقت رایانه ای، حد در آن جاری می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها