• معرفی هنر شرقی از یاد رفته ی «عکاسی» و مقایسه ی آن با هنر غربی « استنسیل»

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/01
    • تعداد بازدید: 184
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    معرفی هنر شرقی از یاد رفته ی «عکاسی» و مقایسه ی آن با هنر غربی « استنسیل»

    پیش از اختراع عکاسی به شیوه ی امروزی که در سده ی نوزدهم میلادی رخ داد، در ایرانِ دوره ی صفوی و در زمان شاه طهماسب، هنری تحت عنوان « عکاسی » مرسوم بوده که مبدع آن را مولانا کپک هروی می دانند.

    این هنر که برای تزئین نسخه های خطی به خصوص مرقعات استفاده می شده، بدین صورت اجرا می شده است که نقوش مختلفی را بر روی مقوا طراحی و سپس جدا می کردند و شابلون به دست آمده را بر حاشیه ی مرقعات می انداختند، و با رنگ های انتخابی، روی الگو را رنگ گذاری می کردند. با مطالعه و بررسی تزئینات عکاسی در نسخه های خطی، شباهت هایی میان این هنر و استنسیل مشاهده می شود. از این رو، نگارنده برآن شد تا این دو هنر را با یکدیگر مقایسه کند.

    سوالاتی که در این خصوص در ذهن شکل گرفت، عبارتند از: ریشه ی هر یک از این دو هنر به کدام جغرافیا باز می گردد؟ چه شباهت ها و تفاوت هایی میان این دو وجود دارد؟ و آیا امروزه هنر عکاسی و استنسیل همچنان در میان هنرمندان رایج است؟ اطلاعات این پژوهش به شیوه ی کتابخانه ای جمع آوری شده و نتایج حاصل که به صورت توصیفی- تحلیلی ارائه شده حاکی از آن است که ریشه ی هنر عکاسی به مشرق زمین و هنر استنسیل به مغرب زمین باز می گردد و تفاوتهای این دو در کاربرد هر یک و جزئیاتی در شیوه ی اجرای آنهاست. از دیگر تفاوت ها می توان به این اصل اشاره کرد که متاسفانه امروزه، هنر عکاسی، بر خلاف استنسیل، رایج نیست و جزو هنرهای از یاد رفته محسوب می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها