• آداب عیاری به مثابه ارزش اخلاقی در سمک عیار

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/01
    • تعداد بازدید: 99
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    آداب عیاری به مثابه ارزش اخلاقی در سمک عیار

    برای اخلاق تعریف هایی ارائه شده است که هدف اصلی از آن دستیابی به موفّقیّت است. نقش اخلاق در زمینه رابطه با دیگران بسیار مهم است و به همین علّت تعلیم هایی به انسان داده شده است که این تعلیم ها می تواند از جانب گروه خاصّی از افراد جامعه از جمله شاعران و نویسندگان باشد. اخلاق از دیر باز و در عصرهای مختلف در ادبیّات فارسی به خصوص در قصه های عامیانه جایگاه ویژه ای داشته است.

    « سمک عیار»از آثار ادبی قرن ششم، یکی از این گونه داستان های بلند و حماسه های عامیانه است و ظاهراً کهن ترین قصه عیاری برجای مانده است. در این مقاله بر آن هستیم تا بدانیم کاربرد مفاهیم و ارزش های اخلاقی فردی که همان تهذیب نفس است در این داستان تا چه حد است؟ به نظر می رسد، قصه « سمک عیار »با توجه به نوع زندگی و جامعه مربوط به دوره خود به خوبی از مفاهیم اخلاقی بهرهمند است و با کمی دقت می توان حضور اخلاق نیکو را در این داستان احساس کرد.

    از آن جایی که راز پیروزی و محبوبیت « سمک عیار» در تمامی شهرها به دلیل جوانمردی های اوست و به گفته وی همه اینها به خاطر نام است نه نان؛ این داستان علاوه بر زیبایی و ساده بودن، نشان می دهد که در عرصه نثر فارسی با عنوان اخلاقی برجسته مواجه است. این داستان اهل هنر و ادب را هشدار می دهد و بر حذر می دارد که مبادا گوهر پاک انسان به اخلاق قبیح و نکوهیده روی آورد و از اخلاق زیبا و پسندیده دوری کند. نکته دیگر اینکه سرچشمه این اخلاق نیکو را در ادیان و آیین های ایران باید جست و جو کرد و بدانیم که در ادیان ملی و دینی ما جایگاه ویژه ای دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها