• بررسی وضعیت فرهنگی و سیاسی آل اینجو در فارس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/04
    • تعداد بازدید: 182
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی وضعیت فرهنگی و سیاسی آل اینجو در فارس

    یکی از عواملی که در جوامع بشری بر روی هنر و نوع حکومت و سیاست در یک جامعه تأثیرگذار است وضععیت اجتماعی آن دوره می باشد. در طول تاریخ ایران خاندان هایی هرچند کوچک و بزرگ از امرا و فرمانروایان محلی وجود داشته اند که بی گمان در تاریخ و تمدن و هنر و شئون مختلف کشور منشأ اثراتی بوده اند، ازجمله این خاندان ها سلسله آل اینجو می باشد.

    اینان در نیمه اول سده 8 هجری قمری ( 14 میلادی)، مقارن با اواخر عصر ایلخانان، مدت زمانی به مناصب دیوانی وفرمانروایی ایالات جنوبی ایران، از اصفهان تا کناره های خلیج فارس، دست یافتند. تحقیق موردنظر از نوع تحقیقات توصیفی است که ضمن بررسی جامعه شناختی دوره آل اینجو، و تأثیر عوامل مختلف این دوره را از منظر جامعه شناسی مورد بررسی قرار دهد.

    در هرج ومرج های خونین و ویرانگری که از سلطه ملوک الطوایفی در پایان عصر ایلخانان در سراسر ایران به وجود آمد، کرمان، یزد و فارس عرضه تنازع و رقابت میان دو خاندان مدعی آل اینجو و آل مظفر شد که حاصل نزاع آنها ادامه آشوبها و خونریزی های بیشتر گشت. بااین حال، دوره فرمانروایی این سلسله منشأ تحولات فرهنگی و ادبی مهمی بوده است.

    ما با بررسی ریشه ها و عوامل دخیل بر وضعیت اجتماعی خطه فارس در دوره آل اینجو به این نتیجه می رسیم که عوامل چون ضعف حکومت ایلخانی، و رقابت حکومت محلی و گرایش های مذهبی ملی گرایانه و قدر گرفتن خاندان های پرنفوذ جزوه عوامل تأثیرگذار بر وضعیت فرهنگی هنری و اجتماعی این دوره می باشد. روش انجام پژوهش توصیفی با رویکرد جامعه شناسانه هست و در انجام تحقیق از شیوه کتابخانه ای و همچنین استفاده از کتب و مقالات معتبر بهره گرفته شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها