• نقش تعدیل کنندگی مالکیت دولت بر رابطه بین نااطمینانی اقتصادی و اجتناب مالیاتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/05
    • تعداد بازدید: 171
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    نقش تعدیل کنندگی مالکیت دولت بر رابطه بین نااطمینانی اقتصادی و اجتناب مالیاتی

    امروزه، بسیاری از کسب و کارها در نتیجه تغییرات سیاسی با عدم اطمینان چشمگیری مواجه شده اند. عدم اطمینان های اقتصادی ممکن است همچنین موجب بی اثر شدن راهکارهای برنامه ریزی مالیاتی کنونی و تشویق شرکت ها به افزایش اجتناب مالیاتی شود.

    همچنین، پس از آنکه مالکیت دولت در شرکتها فزونی یافت، دسترسی به منابع مالی به خصوص در شرایط نااطمینان اقتصادی راحتتر می شود. فلذا مالکیت بالای دولت در شرکت ها، تصمیمات سرمایه گذاران را تحت الشعاع قرار می دهد. در نتیجه، مالکیت مدیریتی در شرایط نااطمینان اقتصادی بر اجتناب از پرداخت مالیات شرکتها در بازار سرمایه اهمیت زیادی دارد.

    هدف اصلی پژوهش بررسی نقش تعدیل کنندگی مالکیت دولتی بر ارتباط میان نااطمینانی اقتصادی و اجتناب مالیاتی می باشد. پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی، نوع داده ها تاریخی و از نظر ماهیت اجرا توصیفی-علی است. برای آزمون فرضیه ها از داده های 67 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1395 لغایت 1399 و مدل رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج فرضیه اول حاکی از آن است که بین نااطمینانی اقتصادی و اجتناب مالیاتی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و فرضیه دوم نشان داد که مالکیت دولت اثر مثبت بر رابطه نااطمینانی اقتصادی و اجتناب مالیاتی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم