• بررسی کارکردهای سازمانی اخلاق حرفه ای با رویکرد رفتار سازمانی مثبت گرا در سازمان ها و موسسات

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/06
    • تعداد بازدید: 127
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی کارکردهای سازمانی اخلاق حرفه ای با رویکرد رفتار سازمانی مثبت گرا در سازمان ها و موسسات

    اخلاق حرفه ای یکی از مهمترین متغیرها در موفقیت سازمانهاست. مقصود از اخلاق حرفه ای مجموعه قواعدی است که باید افراد داوطلبانه و براساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام کار حرفه ای رعایت کنند، بدون آن که الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف، به مجازات های قانونی دچار شوند اخلاق حرفه ای به مسائل و پرسش های اخلاقی، اصول و ارزش های اخلاقیات نظام حرفه ای می پردازد و ناظر بر افعال ارادی افراد در حیطه فعالیت های حرفه ای خودشان است.

    محققان با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی وشیوه اسنادی به بررسی کارکردهای سازمانی اخلاق حرفه ای با رویکرد رفتار سازمانی مثبت گرا پرداخته اند و ضمن مرور مستند بر ادبیات نظری به ارائه تعاریف هریک از متغیرهای تحقیق، ضرورت واهمیت تحقیق و تشریح مسئله تحقیق پرداخته اند.

    یافته های تحقیق اثبات می کنند که کارکردهای سازمانی اخلاق حرفه ای که مهمترین مولفه های آن مسئولیت پذیری، راستگویی و صداقت، وفاداری سازمانی، عدالت وانصاف، احترام به حقوق دیگران، انضباط وتعهد سازمانی، همدردی با دیگران، مشارکت سازمانی، اطاعت سازمانی، رازداری و ارتباطات شفاف می باشند که منجر به دست یافتن به چارچوبی کلی برای سازمان ها درجهت ایجاد کدهای اخلاقی و منشور اخلاق حرفه ای می شود که در نهایت می تواند به بهبود روابط سازمانی و حرفه ای شوند.

    با توجه به نتایج تحقیق، اخلاق حرفه ای تاثیر چشمگیری بر فعالیت ها و نتایج سازمان دارد. اخلاق حرفه ای بهره وری را افزایش می دهد، ارتباطات را بهبود می بخشد. و درجه ریسک را کاهش می دهد. زیرا در صورت حاکمیت اخلاق حرفه ای بر سازمان، اطلاعات به آسانی منتقل می شود و مدیر بیش از ایجاد حوادث (برق گرفتگی، سوختگی ناشی از برق و....) در سازمان از آن مطلع می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها