• بررسی رابطه عوامل سیاسی بر معاملات با اشخاص وابسته در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/06
    • تعداد بازدید: 109
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی رابطه عوامل سیاسی بر معاملات با اشخاص وابسته در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    آگاهی از معاملات، مانده حساب های فی مابین و رابطه با اشخاص وابسته ممکن است بر ارزیابی استفاده کنندگان صورتهای مالی تأثیر گذاشته و درنتیجه بازار نیز نسبت به این گونه معاملات از خود واکنش نشان دهد و ارزش بازار شرکت تحت تأثیر قرار گیرد. شرکتها به دو دلیل معامله با اشخاص وابسته را انجام می دهند؛ دلیل اول به جهت کاهش هزینه معاملات که برای شرکت و ذی نفعان سودمند است و دلیل دوم دست کاری سود عملیاتی که در این صورت این معاملات، در جهت منافع مدیران و مالکین و به ضرر سایر سهامداران خرد خواهد بود.

    عوامل متعددی تحت تاثیر معامله با اشخاص وابسته قرار می گیرد. در این پژوهش هدف بررسی رابطه عوامل مالی، عملیاتی، سیاسی و حاکمیت شرکتی بر معاملات با اشخاص وابسته در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش با توجه به هدف تعیین شده کاربردی بوده و برای بررسی روابط بین اجزای مدل از مدل رگرسیون خطی استفاده شده است.

    جامعه آماری در این پژوهش، شامل همه شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران به جز شرکتهای سرمایه گذاری، مؤسسات مالی و بانک ها هستند. در این رابطه با توجه به محدودیت های موجود تعداد 129 شرکت طی بازه زمانی 1393 تا 1398 (774 سال شرکت)، موردبررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار eviews استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که از میان شاخص های نشان دهنده ارتباطات سیاسی مورد بررسی؛ اندازه شرکت و نسبت هزینه مالیات و ریسک شرکت بر معاملات با اشخاص وابسته رابطه مثبت و معنادار دارد و شدت سرمایه گذاری، درجه رقابت در صنعت، بر معاملات با اشخاص وابسته رابطه منفی و معنادار دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها