• بررسی ارتباط بین حاکمیت شرکتی، دارایی نقدی و ارزش شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/07
    • تعداد بازدید: 186
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی ارتباط بین حاکمیت شرکتی، دارایی نقدی و ارزش شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین حاکمیت شرکتی، دارایی نقدی و ارزش شرکت می پردازد. تحقیق حاضر در چارچوب یک مطالعه پس رویدادی و به روش استنتاج توصیفی تحلیل روند و در راستای مدل سازی ارتباط بین حاکمیت شرکتی، دارایی نقدی و ارزش در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به انجام رسیده است.

    نمونه آماری مورد استفاده در این پژوهش شامل 91 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی سال های 1392 تا1396 و با بهره گیری از الگوی رگرسیون چند متغیره مبتنی بر تکنیک داده های تلفیقی مورد آزمون قرار گرفت. جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز از روش کتابخانه ای استفاده می شود.

    کلیه اطلاعات مالی مورد استفاده در این تحقق از صورت های مالی منتشر شده شرکت ها در نرم افزار ره آورد نوین و تصمیم های مجمع عمومی عادی شرکت ها در سایت کدال بدست می آید. همچنین جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش داده های تلفیقی با استفاده از نرم افزار eviews استفاده شده است.

    یافته های تحقیق بیانگر این است که در فرضیه اول بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت رابطه مثبت معناداری وجود دارد. در واقع هرچه شرکت از حاکمیت شرکتی قوی تری برخوردار باشد، ارزش آن بیشتر خواهد بود. همچنین فرضیه دوم و سوم پژوهش نشان می دهد که بین ساختار مالکیت و ارزش شرکت؛ و دارایی نقدی بر ارزش شرکت رابطه ی معناداری وجود ندارد. این نتایج نشان می دهد که تنوع ساختار مالکیت و افزایش و کاهش دارایی نقدی شرکت بر ارزش شرکت تاثیری نخواهد داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها