• تبیین معنای گفتمانی بودن برنامه درسی از منظر هنری آرماند ژیرو و پیجویی نگاه چندفرهنگی وی در کتاب فارسی بخوانیم کتاب اول ابتدایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/10
    • تعداد بازدید: 99
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    تبیین معنای گفتمانی بودن برنامه درسی از منظر هنری آرماند ژیرو و پیجویی نگاه چندفرهنگی وی در کتاب فارسی بخوانیم کتاب اول ابتدایی

    هدف اصلی مقاله تبیین معنای گفتمانی بودن برنامه درسی هنری آرماند ژیرو و پیجویی نگاه چندفرهنگی وی در کتاب فارسی بخوانیم کتاب اول ابتدایی می باشد. پرسشی که در اینجا گشودگیای برای تحلیل ایجاد می کند و بخش مسکوت مانده شده متون در این حوزه را رو می کند، این است که گفتمانی بودن برنامه آموزشی یا برنامه درسی در نگاه ژیرو به چه معناست است؟ روش پژوهش این مقاله تحلیل توصیفی می باشد که در شش گام ترسیم شده است.

    یافته های پژوهش در شش تحلیل آورده شده است: تحلیل 1. قدرت و دانش در کنار هم قرار می گیرند و یک ایدئولوری خاصی را ایجاد می کنند و یک دانش خاصی را در برنامه درسی ایجاد می کنند. این اقدام باعث می شود در مدرسه یک معنای خاصی از هویت، ارزش و امکان ساخته شود. تحلیل 2. یک روایت خاص، یک فرهنگ خاص در کانون قرار می گیرد و مابقی روایت ها و فرهنگ ها را پس می زند، و این روایت و فرهنگ خاص برنامه درسی و آموزشی ما را شکل می دهد.

    تحلیل 3. فرآیند قدرت طرد کننده هم هست و باعث می شود ما لایه هایی از حقیقت را از دست بدهیم، صدای روایت های خاص در برنامه درسی و برنامه آموزشی شنیده نشود. تحلیل 4. نظریه مقاومت ژیرو معتقد است که باید به قلب گفتمان مسلط زد و آن را واسازی کرد و به سمت گفتمانی حرکت کرد که به همه فرهنگ ها اهمیت داده می شود. تحلیل 5. در این دیدگاه برای رهایی بخشی برنامه درسی به گونه ای باشد که شاگرد به این موضوع پی ببرد که من سوژه گفتمان مسلط هستم و حال باید تغییراتی ایجاد کنم و حال باید کنشگری و عاملیت من رخ بدهد. تحلیل 6. رهایی بخشی برنامه درسی باید سواد انتقادی را پرورش بدهد تا قدرت و جرئت مبارزه را برای در مقابل قدرت قرار گرفتن را به ما بدهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها