• اصول هم افزایی نهاد خانواده و نظام تربیت رسمی: بر مبنای ولایت الهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/11
    • تعداد بازدید: 179
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    اصول هم افزایی نهاد خانواده و نظام تربیت رسمی: بر مبنای ولایت الهی

    تربیت کودکان در جامعه مدرن امروز آنچنان پیچیده است که انتظار ایفای نقش از و سووی خوانواده به تنهایی، توقعی دور از انتظار می نماید، چنانچه نظام تربیت رسمی نیز صلاحیت لازم برای انجام این امر را به تنهایی ندارد و صرفا در سایه تعامل کارآمد این دو نهاد است که می توان نظام تربیتی کودک را به شکل مناسب مدیریت نمود.

    یکپارچگی سیستم تربیتی در  تعامل بین خانواده و نظام تربیت رسمی، سبب هم افزایی در فرایند و روندهای تربیتی می شود. این پژوهش درصدد بررسی و واکاوی مبانی و اصول تربیتی برای تعامل مناسب خانواده و مدرسه در حوزه تربیت کودکان است. براساس روش تحلیلی و  مطالعات کتابخانه ای دیدگاه های صاحب نظران دو حوزه ی تعلیم و تربیت و خوانواده و همچنین دیدگاه اسلامی با تکیه بر رویکردهای فقهی، تفسیری و فلسفی احصا شد و در انتها یافته های پژوهش با تجزیه و تحلیل داده ها استنتاج و اصطیاد گشت.

    یافته های پژوهش نشان می دهد که براساس نگاه قرآنی روایی و با توجه به ملاحظات تربیتی، "ولایت الله" مبنا و پایه اصلی تعامل خانواده و نظام تربیت رسمی و"اصلاح شیوه های نادرست تربیتی توسط طرف مقابل"، " لزوم ترکیب نگاه کل نگر نظام تربیت رسمی و جزء نگر خانواده"، "عدم انحصارطلبی در تربیت"، "اعتماد متقابل "، " مدیریت متعهدانه" و "وجود فضای حمایت زا" اصولی هستند که مسیر تعامل و مشارکت خانواده و مدرسه را اصلاح و هموار می سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها