• بررسی فعالیت های تکتونیکی و تاثیر آنها بر تشکیل میادین هیدروکربنی ایران با تمرکز بر خصوصیات لیتولوژیک سازند مخزنی آسماری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/21
    • تعداد بازدید: 186
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی فعالیت های تکتونیکی و تاثیر آنها بر تشکیل میادین هیدروکربنی ایران با تمرکز بر خصوصیات لیتولوژیک سازند مخزنی آسماری

    در این مطالعه به بررسی فعالیت های زمین ساختی و تکتونیک از جمله شکستگی های حاصل از چین خوردگی ها، گسل خوردگی ها، زمین لرزه ها و دیگر دگرشکلی ها و اثرات آنها بر شکل پذیری میادین و مخازن هیدرکربنی، تأثیر آنها بر تخلل و تراوایی مخازن، تجزیه و تحلیل مباحث فوق می پردازیم. زون ایران در طول دوره های زمین شناسی با تغییر وتحولات زیادی روبرو بوده و همواره تحت تأثیر فعالیت های تکتونیکی عظیمی قرار گرفته است. این تغییر و تحولات که ناشی از حرکت شمال غربی پوسته ی عربی و برخورد آن با پوسته ی اوراسیا از دوره ی سنوزوئیک تا به امروز است باعث فعالیت های کوه زایی در امتداد شمال غربی تا جنوب شرقی ایران شده است.

    همزمان با این فعالیت های تکتونیکی فرآیند تشکیل مواد آلی و هیدروکربن ها در این منطقه آغاز شده و این ناحیه را تبدیل به منطقه ی غنی از هیدروکربن کرده است. مطالعات زمین شناسی، داده پردازی، تفسیر لاگ های بدست آمده حین حفاری، اطلاعات ژئوفیزیکی و داده های حاصل از مغزه های حفاری، اطلاعات با ارزشی را در مورد تشخیص و تحلیل فعالیت های تکتونیکی در مناطق فعال تکتونیکی فراهم می سازد.

    در این مطالعه طی چهار مرحله، به ارزیابی اختصاصات مخزنی و لیتولوژی سازند آسماری ،تهیه مدل ژئواستاتیک مخزن آسماری میدان نفتی منصوری با استفاده از نرم افزار rms ، تعیین غیر مستقیم گسترش شکستگی ها در مخزن آسماری میدان نفتی مارون و تعیین نواحی با تراکم شکستگی بالا در میدان نفتی بی بی حکیمه با استفاده از داده های حفاری و شاخص بهره دهی مخزن میپردازیم و در انتها نتیجه گیری از مراحل فوق را در راستای فعالیت های تکتونیکی و تأثیر آنها بر تشکیل میادین هیدروکربنی ایران با تمرکز بر خصوصیات لیتولوژیک سازند مخزنی آسماری بررسی می کنیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها