• ارزیابی جو ایمنی در میدان نفتی آزادگان جنوبی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/22
    • تعداد بازدید: 158
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    ارزیابی جو ایمنی در میدان نفتی آزادگان جنوبی

    زمینه و هدف: ارزیابی جو ایمنی به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد مدیریت ایمنی و بهداشت در محیط کار مطرح می باشد که به ارزیابی نگرش کارکنان نسبت به مسائل ایمنی می پردازد. هدف از این مطالعه ارزیابی جو ایمنی میدان نفتی آزادگان جنوبی و یافتن نقاط ضعف و قوت آن است.

    روش کار: در این مطالعه که از نوع توصیفی - تحلیلی مقطعی است، ابزار ارزیابی جو ایمنی  scat بکار گرفته شد که جو ایمنی حاکم بر صنعت را در 17 حیطه ارزیابی می کند. امتیاز هر حیطه در مقیاس 1 تا 10 بدست می آید. نتیجه گیری: نتایج حاصل از بررسی پرسشنامه حاکی از تنوع گسترده ای از احساسات و نگرش 260 نفر از کارکنان پیمانکاران ساخت و حفاری در میدان نفتی آزادگان جنوبی است که پرسشنامه بررسی جو ایمنی را تکمیل نموده اند.

    با توجه به نمودار راداری ارزیابی جو ایمنی، اگر عدد 6 حد میانی و متوسط در نظر گرفته شود و نمرات بالاتر از آن قابل قبول باشد می توان نتیجه گیری گرفت که از 17 حیطه تاثیرگذار بر جو ایمنی صنعت مورد بررسی 11 حیطه از جمله قوانین و مقررات ایمنی، اولویت های شخصی و الزامات ایمنی، دانش فردی از ریسک، محیط حمایتی، محیط کار، مهارت و آموزش، فعالیت های سازمانی ، حوادث، تعهد مدیریت، ارتباطات و اولویت ایمنی از حداقل وضعیت قابل قبول برخوردار بوده و 6 حیطه دیگر از جمله سبک مدیریت، مشارکت، همکاری، مدیریت تغییر، ارزش های مشترک، رفتارهای ایمن از وضعیت مناسبی برخوردار نمی باشند بنابراین با توجه به اینکه ضعیف بودن این 6 شاخص بازتاب دهنده نوع نگرش مدیریت سازمان به مسائل ایمنی می باشد بر قاطعیت و جدی گرفتن مسائل ایمنی توسط مدیریت، پیشگیرانه عمل کردن، اصلاح فوری مشکلات ایمنی از سوی مدیریت، علاقه مندی و مشارکت سرپرستان و مدیران میانی در موضوعات ایمنی و اجرای دستورالعمل ها تاکید می شود. بطور کلی در این صنعت با توجه به میانگین امتیازات کسب شده ( 6.19 )، شرایط جو ایمنی غالب در کارگاه، متوسط ارزیابی می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم