• استرس شغلی در کارکنان بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/22
    • تعداد بازدید: 118
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    استرس شغلی در کارکنان بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی

    زمینه و هدف: استرس شغلی می توانند سلامتی و سازگاری شاغلین را در هر سازمانی تهدید کند و باعث مشکلات و حوادث شغلی شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین و بررسی استرس شغلی در میان کارکنان بیمارستان های امام، شهدا و خاتم الانبیاء شهرستان بهشهر استان مازندران است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی در بهار 1401 انجام گرفت. با توجه به هدف مطالعه، کارکنان بخش های درمانی بیمارستان ( پرستاری ، داروخانه ، آندوسکوپی ) و کارشناسان ناظر مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه تعداد 100 پرسشنامه توزیع شد که بعد از موعد مقرر تعداد 62 پرسشنامه که کاملاً تکمیل شده بودند برگشت داده شد.

    پرسشنامه مورد نظر پرسشنامه استرس پرستاری (nss) است که تو سط گری تافت و اندرسون که در سال 1981 طراحی شده است. این پرسشنامه دارای 34 سوال می باشد و قبل آن پرسش های دموگرافیک به آن اضافه شد. یافته ها: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که بیشتر کارکنان استرس شغلی متوسط و گاها بالا را تجربه می کنند، میان کارکنان بخش های درمانی بیمارستان با مراکز بهداشتی درمانی تفاوت معنی داری از نظر استرس شغلی وجود نداشت ولی استرس شغلی در بین کارکنان برخی بخش ها (مثل: icu ، ccu ، nicu ، اورژانس ) نسبت به بخش های دیگر بیشتر است.

    در این مطالعه کلیه کارکنان شرکت کننده در طرح از نظر استرس شغلی در وضعیت متوسط و وضعیت مطلوبی قرار داشتند که تا حدودی همسو با نتیجه مطالعه نوری بوده و نسبت به نتایج مطالعه محبوبی در سطح مطلوب تری است. نتیجه گیری: حمایت بیشتر سرپرستان از کارکنان و بهبود روابط بین پرسنلی با آموزش های لازم، تغییرات لازم به منظور پیشرفت و ارتقاء کارکنان ممکن است به بهبود وضعیت استرس شغلی منجر شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها