• بن مایه هایی از اسطوره ، فرهنگ و فلسفه چین در گنبد ششم هفت پیکرنظامی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/07
    • تعداد بازدید: 155
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بن مایه هایی از اسطوره ، فرهنگ و فلسفه چین در گنبد ششم هفت پیکرنظامی

    روایت هفت داستان، درهفت گنبدِ هفت رنگ، از زبان هفت شاهزادهِ خانم هفت اقلیم، این سوال را پیش می آورد که « آیا نظامی خواسته است از زبان این هفت شاهدوخت، اسطوره ها، فرهنگ و باورهای مردم این هفت اقلیم را بیان کند ؟» از آنجا که راویِ افسانه ششم هفت پیکر، دخترِ پادشاه چین است؛ محور اصلی این پژوهش، بررسی محتوای « افسانه ششم » جهت یافتن نشانه هایی از اسطوره، فرهنگ، فلسفه و طب اقلیم ششم بویژه کشور چین است.

    برای این منظور، ابتدا مطالعه ای گسترده در مورد ابعاد مختلف فرهنگ چین و باورهای کهن آن انجام شده، سپس قراین منطبق براین یافته ها از حکایت گنبد ششم استخراج گردیده است. این مطالعه با روش توصیفی، کتابخانه ای و تحلیل محتوا انجام شده است.هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر گذاری فرهنگ، فلسفه و سنت های چین بر افسانه ششمِ هفت پیکر است؛ این پژوهش با رمز گشایی نمادها و قراینی از اقلیم ششم ( بویژه کشور چین ) که در سروده نظامی وجود دارد، به درک بهتر افسانه « نیک مرد صندل پوش » کمک می کند.

    نتیجه نشان می دهد که نشانه ها و ردپاهای متعددی ازفرهنگ چین در افسانه گنبد ششم وجود دارد که برآگاهی حکیم نظامی ازاسطوره های کهن و اصول باستانی، فلسفه و طب چینی دلالت می کند. وی نه تنها در عناصر حکایت خیر و شرّ، از فرهنگ چین، متاثر شده است، بلکه در گزینش شماره گنبد، رنگ و حتی سیّاره ی منسوب به آن، سنت های بانوی گنبد را مدنظر داشته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها