• اثربخشی هیپنوتراپی بر اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/02
    • تعداد بازدید: 171
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    اثربخشی هیپنوتراپی بر اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان

    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی هیپنوتراپی بر اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان دختر مقطع دوم دبیرستان منطقه سه شهر تهران بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی، همراه با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دخترمقطع دوم دبیرستان شهر تهران در سال 1398-1399 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده اند که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر دیگر در گروه گواه جایدهی شدند. جهت اندازه گیری سطح اضطراب آزمودنی ها از آزمون اضطراب (sas) و آزمون پرخاشگری ( aq ) استفاده شد.

    برای گروه آزمایش شش جلسه یک ساعته هیپنوتراپی برگزار شد و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. داده های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که هیپنوتراپی بر اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان دختر مقطع دوم دبیرستان تاثیر معنادار داشته است و بین گروه آزمایش و گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طور کلی میانگین نمره های گروه آزمایش در مرحله پس آزمون در مقایسه با گروه گواه از نظر سطح اضطراب و پرخاشگری، به طور معنادار کاهش داشته است (f=3.979  p<0.000 ) .

    بر اساس نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که رهایی در خلسه هیپنوتیزمی می تواند به دانش آموزان برای کاهش تندخویی، به زور متوسل شدن، عصبانیت، عدم توانایی مهار تکانه و اضطراب کمک کرده و در نتیجه اضطراب و پرخاشگری در آنها کاهش یابد؛ بنابراین توصیه می شود از این روی آورد در کنار سایر روش های درمانی برای کاهش اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان دختر مقطع دوم دبیرستان استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها