• انتقال مادر به فرزند در هپاتیت b ، هنوز چالشی مهم برای سیستم بهداشت و سلامت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/04
    • تعداد بازدید: 181
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    انتقال مادر به فرزند در هپاتیت b ، هنوز چالشی مهم برای سیستم بهداشت و سلامت

    به تخمین سازمان جهانی بهداشت ،  296 میلیون نفر در سراسر جهان و 60 میلیون در مدیترانه شرقی (شامل ایران) دچار عفونت مزمن با ویروس هپاتیت b هستند. انتقال مادر به فرزند همچنان مهمترین راه انتقال عفونت در کشورهای دارای شیوع بالای هپاتیت b می باشد. در این مطالعه توصیفی ، بررسی بر روی 200 بیمار مبتلا به هپاتیت مزمن b در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در سال 1398 ، نشان داد 16 بیمار دارای فرزند مبتلا به هپاتیت b بوده اند.

    در بررسی سایر اعضای خانواده ، در 31 مورد ( %15٫5 ) پدر ، 54 مورد ( %27 ) مادر ، 58 مورد ( %29٫1 ) خواهر ، 39 مورد ( %19٫5) برادر، و 15 مورد ( %7٫5 ) همسر بیمار نیز مبتلا بودند. همچنین ، میانگین درصد پوشش واکسیناسیون خویشاوندان 26.35 ± 28.51 درصد محاسبه شد. این مطالعه نشان داد علیرغم پیشرفت در سیستم های بهداشتی و درمانی هنوز موارد ابتلا فرزندان به خصوص از طریق انتقال مادر به فرزند وجود دارد که می تواند به دلیل نقص در غربالگری زنان باردار، مراقبتهای دوران بارداری ، و انجام اقدامات به موقع پیشگیرانه پس از اکسپوژر نظیر واکسیناسیون و تزریق ایمونو گلوبولین در مادر و به خصوص فرزند، باشد.

    از سوی دیگر، تعداد قابل توجهی از مبتلایان سابقه خانوادگی مثبتی از ابتلا به هپاتیت مزمن b نیز داشتند که این موضوع لزوم توجه بیشتر به بررسی خانواده مبتلایان را نشان می دهد. از این رو مطالعات بیشتر با تعداد گسترده تر از بیماران ، برای بررسی عوامل موثر در این چالش و همچنین رعایت اندیکاسیون های تجویز ، و میزان اثرگذاری داروهای نوکلئوتیدی/نوکلئوزیدی برای درمان مادر در بیماران توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها