• تاثیر تمرین ترکیبی هوازی و مقاومتی بر فشار خون و تغییرپذیری ضربان قلب در زنان باردار

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/04
    • تعداد بازدید: 256
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    تاثیر تمرین ترکیبی هوازی و مقاومتی بر فشار خون و تغییرپذیری ضربان قلب در زنان باردار

    زمینه و هدف: بارداری و تمرین ورزشی با تغییرات فیزیولوژیکی و آناتومیکی قلبی و عروقی همراه هستند. درکشور ما مطالعات کمی در این زمینه وجود دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرین ترکیبی بر فشار خون و تغییر پذیری ضربان قلب مادرمی باشد. مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1398 در بیمارستان شهید اکبرآبادی تهران انجام شد. 10 زن باردار سالم در هفته 24-26 بارداری در گروه مداخله و 10 زن باردار سالم در گروه کنترل قرار داشتند.

    گروه مداخله به مدت هشت هفته در تمرین ترکیبی با شدت متوسط شرکت کردند. قبل و بعد از دوره تمرین اندازه گیری فشار خون، الکتروکاردیوگرام، و تست های ورزشی هوازی و مقاومتی در زنان باردار انجام شد. جهت تجزیه و  تحلیل پارامترهای تغییرپذیری ضربان قلب نرم افزار avicenna 3000 ast و به منظور تجزیه و تحلیل آماری تست های تی زوجی و مستقل، یو من ویتنی، و ویلکاکسون مورد استفاده قرار گرفتند. ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد اخلاق 1397.101ir.iau.srb.rec در کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و کد کارآزمایی بالینی 1n20190227042856irct به ثبت رسید.

    یافته ها: میانگین فشارخون سیستولی و دیاستولی در زنان باردار تمرین کرده در هفته 34 به صورت معنی داری کمتر از زنان باردارگروه کنترل بود (p<0.05) . میانگین پارامترهای زمانی در زنان باردار تمرین کرده در هفته 34 به صورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (p<0.05) . نتیجه گیری: تمرین ترکیبی می تواند موجب بهبود سیستم عصبی خودمختارقلبی و برتری سیستم عصبی پاراسمپاتیک در زنان باردار شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها