• پیشگیری از گرایش به دخانیات در دانش آموزان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/12
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/11
    • تعداد بازدید: 38
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    پیشگیری از گرایش به دخانیات در دانش آموزان

    اعتیاد به مواد مخدر، به عنوان نابسامانی اجتماعی، پدیده ای است که بدان « بلای هستی سوز» نام نهاده اند؛ زیرا ویرانگری های حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی واخلاقی می گردد و سلامت جامعه رابه مخاطره می اندازد هر سال این بلای خانمان برانداز، قربانیان بی شماری را به آغوش سرد خاک می نشاند . در بحث پیشگیری از مصرف دخانیات، آموزش والدین، دانش آموزان و کارکنان مدارس را داریم که در بحث آموزش دانش آموزان توانمندسازی و قدرت نه گفتن مدنظر است.

    آموزش و پرورش در چارچوب تفاهم نامه های مشترک با وزارت بهداشت، اولویت هایی را در دستور کار دارد همچنین بر اساس دستورالعمل های ابلاغی نیز تکالیفی قانونی بر عهده داریم. اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی نیز آموزش کارکنان مدارس، والدین و دانش آموزان را پیگیری می کند و آموزش دانش آموزان توسط مدیران و رابطان مدارس انجام می شود. آموزش هایی را در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان داریم و تمام آسیب ها از جمله مواد مخدر، طلاق و فقر و ... مدنظر است و مبارزه با استعمال مواد مخدر و سیگار بخشی از آموزش های ارایه شده است.

    آموزش دانش آموزان در راستای توانمندسازی، مهارت زندگی و قدرت نه گفتن ارایه می شود و هر سال جشنواره دانش آموزی نوجوان سالم در مدارس با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و شیوه های زندگی سالم برگزار می شود. پیشگیری از گرایش به دخانیات، پیشگیری از گرایش به سوء مصرف مواد مخدر، پیشگیری از گرایش به خشونت و نقش تحرک و ورزش در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی می باشد.اگرچه طرح موضوع سیگار کشیدن نوجوانان و جوانان برای متولیان تعلیم و تربیت و خانواده ها بسیار تلخ و ناخوشایند است و آنها را به شدت دل نگران و آزرده خاطر می سازد.

    اما نمی توان این پدیده ناخوشایند را از آنها پنهان کرد بلکه باید برخی از واقعیتها را به رغم ناخوشایند بودن بیان کرد، تا هر یک به سهم خود به فکر چاره ای باشند. باید اذعان کنیم، در جامعه ی ما به رغم اطلاع رسانی ها و تاکیدات متخصصین بهداشت و درمان درباره مضرات و زیان های سیگار، متاسفانه در سالهای اخیر مصرف سیگار در میان اقشار مختلف و بخصوص در بین نوجوانان و جوانان رو به تزاید گذاشته وپیوسته بر جمعیت سیگاری های جامعه افزوده می شود.

    با توجه اینکه مصرف سیگار خصوصا در بین دانش آموزان حکم کارت سبزی را دارد که نوجوان می تواند با آن به دنیای غیرقانونی مواد مخدر و بزرگسالان وارد شود. بنابراین ابتدا باید به موضوع سیگار به عنوان کلید ورود به ناهنجاریهای دیگر پرداخت، و آن را از جوانب گوناگون موردبررسی قرار داد. با توجه به آنچه گفته شد در این مقاله قصد داریم به علل و عوامل گرایش نوجوانان به دخانیات و راهکار های پیشگیری از گرایش به دخانیات در پایه ی ششم مدرسه ی شاهد بپردازیم .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها