• تاثیر برنامه الگوی توانمندسازی خانواده محور بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/18
    • تعداد بازدید: 110
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    تاثیر برنامه الگوی توانمندسازی خانواده محور بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

    پیش زمینه و هدف: رفتارهای خودمراقبتی نقش مهمی در مدیریت بیماری و پیشگیری از عوارض مولتیپل اسکلروزیس دارند. خانواده یکی از ارکان مهم در حمایت از اجرای برنامه های خودمراقبتی در این بیماران است. مطالعه ی حاضر با هدف تاثیر برنامه الگوی توانمندسازی خانواده محور بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت. روش پژوهش: این مطالعه تجربی روی 60 بیمار مراجعه کننده به کلینیک بیماری مولتیپل اسکلروزیس بیمارستان قائم مشهد در سال 1400 - 1399 انجام شد. واحدهای پژوهش که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند بصورت غیرتصادفی در گروه های کنترل و مداخله قرار گرفتند.

    ابزار گردآوری داده ها شامل؛ پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار آزمون ارزیابی عملکردی مهارت های خودمراقبتی بودکه قبل و یک ماه بعد از مداخله در دو گروه تکمیل شدند. محتوای آموزشی در 8 جلسه 45 تا 60 دقیقه ای مطابق با سازه های الگوی توانمندسازی خانواده محوربرای گروه مداخله ارائه و گروه کنترل آموزش های رایج را دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss.16 و آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس و من ویتنی انجام شد .

    یافته ها: بیشتر شرکت کنندگان در این مطالعه در گروه مداخله و کنترل زن، مجرد و همچنین درای سطح تحصیلات دیپلم می باشند. میانگین نمره کل رفتارهای خودمراقبتی بعد از مداخله در گروه کنترل 38.6±86.24 و در گروه مداخله 6.17 ± 42.20 بود. بعد از مداخله میانگین نمره کلی عملکرد رفتارهای خود مراقبتی و ابعاد آن در گروه مداخله به طور معنی داری بالاتر از گروه کنترل بود.(0.05 > p) نتایج: با توجه به کارایی و کم هزینه بودن الگوی توانمندسازی خانواده محور، توصیه می شود از سازه های این الگو در آموزش بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و خانواده های آنها در کلینیک ها و بخش های بیمارستانی استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها