• بررسی تاثیر ابتلا به سندرم متابولیک بر بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر دربیمارستان طالقانی ارومیه درسال 1400

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/18
    • تعداد بازدید: 112
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی تاثیر ابتلا به سندرم متابولیک بر بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر دربیمارستان طالقانی ارومیه درسال 1400

    مقدمه: در این مطالعه میخواهیم به بررسی تفاوت اندکس های آزمایشگاهی و ویژگی های آنژیوگرافی بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونری در دو گروه مبتلا به سندرم متابولیک و غیر مبتلا بپردازیم. مواد و روش ها: در این مطالعه ی کوهورت، بیمارانی که به علت گرفتگی عروق کرونری در بیمارستان بستری شده بودند، وارد مطالعه شدند. بیماران به دو گروه کلی مبتلا به سندرم متابولیک و غیر مبتلا تقسیم شدند.

    در ادامه بیماران بر اساس تعداد گرفتگی عروق کرونری به چهار زیر گروه، از نظر برون ده قلبی به 4چهار زیر گروه و از نظر bmi به سه زیر گروه تقسیم شدند و در انتها متغیر های مورد مطالعه بین این دو گروه مورد بررسی قرار گرفته و تجزیه تحلیل این اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss 20صورت پذیرفت. یافته ها: در این مطالعه 84 ( 7 / 46 %) نفر دارای سندرم متابولیک بودند. همه این بیماران گرفتگی عروق کرونری داشتند که 81 ( 45 )% با یک رگ گرفتگی، 53 ( 4 / 29 %) با 2رگ گرفتگی، 33 ( 3 / 18 %) با 3رگ گرفتگی و 13 ( 2 / 7 %) با 4 رگ گرفتگی مواجعه بودند. 147 ( 7 / 81 %) نفر جنسیت مرد و میانگین سنی بیماران شرکت کننده برابر 52 / 12 ± 24 / 57 سال بوده است.

    میانگین سن و میانگین hdl در گروه با سندرم متابولیک کمتر از گروه بدون سندرم متابولیک می باشد در حالیکه در متغیر hb ، wbc ، nurophils میانگین در گروه با سندرم متابولیک بیشتر از گروه بدون سندرم متابولیک می باشد. نتیجه گیری: بیماران مبتلا به سندرم متابولیک که به علت بیماری قلبی بستری شده بودند، سن و hdl کمتر ولی bmi بالاتری نسبت به بیماران غیر مبتلا به سندرم متابولیک داشتند. ولی تفاوتی بین بیماران مبتلا و غیر مبتلا به سندرم متابولیک از نظر برون ده بطنی سمت چپ و تعداد رگ های کرونری درگیر وجود نداشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها