• بررسی سطح کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بیماران قلبی در بیمارستان سیدالشهداء ارومیه در سال 1400

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/18
    • تعداد بازدید: 149
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی سطح کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بیماران قلبی در بیمارستان سیدالشهداء ارومیه در سال 1400

    مقدمه: نارسایی قلبی یکی از مهمترین و شایع ترین بیماری هایی است که از مشکلات عمده نظام های بهداشت و درمان است . بیماران مبتلا به این بیماری با عوامل تنش زای متعدد جسمی و روانی مواجه هستند که منجر به کاهش کیفیت زندگی آنان می شود. به همین دلیل یکی از اهداف برنامه های درمانی، بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی است. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان سیدالشهدا، ارومیه بود .

    روش ها: در این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی 120 نفر از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بخش های قلب و ccu در بیمارستان سیدالشهدا، ارومیه به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای سنجش کیفیت زندگی ( متغیر وابسته ) از پرسشنامه استاندارد شده کیفیت زندگی در بیماران نارسایی قلبی، حاوی 36 سوال استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری مجذور کای، t مستقل و نرم افزار spss ویرایش 16 استفاده شد.

    یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی از کیفیت زندگی مطلوبی برخوردارنیستند و زنان عملکرد اجتماعی و عملکرد جسمی بهتر و سلامت روان بدتری نسبت به مردان دارند. از طرفی مشخصات دموگرافیک برکیفیت زندگی بیماران موثر نبودند (p>0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به اهمیت کیفیت زندگی در این بیماران پیشنهاد می شود برنامه ریزان مراقبتی و مسئولین باید علاوه بردرمان های روتین افراد مبتلا، تقویت حمایت ابزاری، حمایت عاطفی و اطلاعاتی نیز در این بیماران را نیز در جهت بهبود کیفیت زندگی آنان مد نظر قرار دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها