• بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار جستجوی کمک بهداشت جنسی در زنان سنین باروری مبتلا به اختلال عملکرد جنسی شهر بوشهر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/18
    • تعداد بازدید: 96
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار جستجوی کمک بهداشت جنسی در زنان سنین باروری مبتلا به اختلال عملکرد جنسی شهر بوشهر

    مقدمه: سلامت جنسی یکی از جنبه های مهم سلامت عمومی است که در اغلب مواقع مورد غفلت قرار گرفته و اختلال عملکرد جنسی به طور وسیع برکیفیت زندگی، اعتماد به نفس، خلق وخو و ارتباط با همسر تاثیر می گذارد. علی رغم شیوع بالای اختلالات عملکرد جنسی در زنان، عده اندکی برای دریافت کمک و درمان های لازم به پزشک یا مراقب بهداشتی خود مراجعه می کنند. از آنجا که مطالعات پیرامون رفتار جستجوی بهداشت جنسی بسیار محدود و مختصِ بیماری ها و مشکلات خاص بود، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار جستجوی کمک بهداشت جنسی طراحی و اجرا گردید.

    روش: مطالعه حاضر یک پژوهشی نیمه تجربی است که بر روی 133 نفر ( 68 نفر گروه مداخله و 6۵ نفر گروه کنترل ) از زنان دارای اختلال عملکرد جنسی انجام شد. زنان گروه مداخله دو جلسه آموزشی (هر جلسه به مدت زمان 60 دقیقه) به صورت غیرحضوری (آنلاین) را بر مبنای سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده و سازه برچسب زنی دریافت نمودند. اطلاعات جهت شناسایی افراد دارای اختلال عملکرد جنسی با پرسشنامه دو بخشی اطلاعات جمعیت شناختی و شاخص عملکرد جنسی زنان و جهت بررسی تاثیر آموزش با پرسشنامه سه بخشی شامل اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه مربوط به سازه های نظریه رفتاربرنامه ریزی شده و پرسشنامه رفتار جستجوی کمک بهداشت جنسی در دو مرحله (قبل و سه ماه بعد از آموزش) گردآوری گردید.

    بعد از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل توسط نرم افزار spss-22 انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که محتوای آموزشی با بهبود نگرش (001 / 0 = p)، هنجار ذهنی (036 / 0 = p) و برچسب زنی (001 / 0 > p) موجب افزایش قصد رفتار جستجوی کمک جنسی (001 / 0 > p) و در نهایت افزایش رفتار جستجوی کمک در گروه مداخله شد. بحث و نتیجه گیری: با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده می توان افراد مبتلا به اختلال عملکرد جنسی را به انجام رفتار جستجوی کمک جنسی ترغیب نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها