• اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار (eft) بر بهبود صمیمیت عاطفی و افزایش خوش بینی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرمشهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/24
    • تعداد بازدید: 168
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار (eft) بر بهبود صمیمیت عاطفی و افزایش خوش بینی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرمشهد

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار (eft) بر بهبود صمیمیت عاطفی و افزایش خوش بینی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرمشهد انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه ی مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه زوجینی که به مراکز مشاوره شهر مشهد در سال 1400 بود که به روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر از آنها، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند.

    گروه آزمایش به مدت یک ماه، برنامه زوج درمانی هیجان مدار را در 8 جلسه 60 دقیقه ای به صورت گروهی دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرارگرفت. جهت جمع آوری اطلاعات از مقیاس پرسشنامه خوش بینی زوجین میراحمدی (1387)، صمیمیت عاطفی زناشویی 2002(minq) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.

    یافته ها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای صمیمیت عاطفی، خوش بینی زوجین تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به یافته های حاصل از پژوهش می توان اظهار کرد که زوج درمانی هیجان مدار باعث افزایش وبهبود صمیمیت عاطفی وافزایش خوش بینی زوجین مراجعه کننده به مراکزمشاوره شهر مشهد شده است. بنابراین، زوج درمانی هیجان مدار می تواند به عنوان شیوه مناسبی در جهت بهبود صمیمیت عاطفی و خوش بینی در نظر گرفته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها