• رتبه بندی موانع مدیریت مدرسه محور با استفاده از تکنیک topsis (مطالعه موردی مدارس متوسطه)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/25
    • تعداد بازدید: 149
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    رتبه بندی موانع مدیریت مدرسه محور با استفاده از تکنیک topsis (مطالعه موردی مدارس متوسطه)

    زمینه و هدف: حرکت بسوی مدیریت مدرسه محور از تحولات بارز نظام های آموزشی طی دو دهه اخیر به شمار می رود. این تحول به منظور بهبود عملکرد مدرسه و ارتقای کیفی آموزش انجام می شود. مدیریت مدرسه محور رهیافتی اصلاحی برای اعمال نوعی کنترل غیرمتمرکز است که فرصتهایی برای تصمیم گیری تک تک مدارس و افراد ذی نفع فراهم می آورد. هدف اصلی این پژوهش رتبه بندی موانع مدیریت مدرسه محور از نظر مدیران و معاونین با استفاده از تکنیک topsis بود.

    روش: جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی مدیران و معاونین مدارس متوسطه شهرستان قرچک بود که از آن میان تعداد 52 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از بررسی پیشینه پژوهش و مصاحبه با افراد نمونه موانع مدیریت مدرسه محور شناسایی گردید سپس با استفاده از تکنیک topsisاین موانع رتبه بندی گردید. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر 5 مولفه و مجموعا 45 گویه بود که ضریب پایایی آن عدد 0.87 محاسبه گردید.

    یافته ها: از بین موانع احصاء شده در مسیر مدیریت مدرسه محوری، عامل "قدرت و سیاست" با شاخص 0.5166 از نظر مدیران و معاونین شرکت کننده در پژوهش در رتبه ی اول و دارای بیشترین اهمیت و "عامل مدیریتی" با شاخص 0.4613 در رتبه پنجم و دارای کمترین اهمیت بود.

    نتیجه گیری: مدیریت مدرسه محور هنگامی موفق می شود که وزارت آموزش و پرورش بتواند در سطح ملی ساز و کارهای مناسب و ظرفیت تشکیلاتی و سازمانی کافی برای راهبری و تحقق هدفها و راهبردهای ملی و جلوگیری از تشدید اختلاف سطح بین مناطق و مدارس، فراهم آورد. معنای واقعی مدیریت مدرسه محور تفویض قدرت واقعی به مدرسه در زمینه انتخاب و ترکیب کارکنان و به کارگیری یک بودجه کاملا غیرمتمرکز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها