• بررسی نقش فضای مجازی در شکل گیری هویت جمعی جوانان (مورد مطالعه جوانان 15 تا 29 ساله شهر قشم)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/31
    • تعداد بازدید: 122
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    بررسی نقش فضای مجازی در شکل گیری هویت جمعی جوانان (مورد مطالعه جوانان 15 تا 29 ساله شهر قشم)

    برای تبیین بحران هویت در فضای مجازی، توجه به یک نکته مهم ضروری است. جوامع در حالگذار، عمدتا در حال سپری کردن و مواجه شدن با بحران های هویت دوره تاریخی خود معادل با دوره صنعتی شدن اروپا بوده اند. بااین حال، به طور گریزناپذیر با پدیده های جهانی شدن و فضای مجازی در فرایند ارتباطات نوین مواجه شده اند.

    تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش فضای مجازی در شکل گیری هویت جمعی جوانان ( مورد مطالعه جوانان 15 تا 29 ساله منطقه 2 شهر قشم ) به روش میدانی، تحلیلی با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. حجم نمونه در این تحقیق به روش کوکران 381 نفر بود. به نظر کاستلز « در جامعه ی شبکه ای ، برای اکثر کنشگران اجتماعی معنا حول یک هویت بنیادی سازمان می یابد. این هویت اساسی در طول زمان و مکان قائم به ذات است. اگرچه این رهیافت به نحوه ی فرمول بندی اریکسون از هویت شباهت دارد اما در اینجا کانون توجه من عمدتا معطوف به هویت جمعی خواهد بود تا به هویت فرد. هرچند که فردگرایی (که با هویت فردی تفاوت دارد) نیز می تواند شکلی از هویت جمعی باشد».

    یافته ها حاکی از آن است که بین فضای مجازی و فردی شدن،(0.000) تضعیف و کاهش ارتباطات و مشارکت اجتماعی،(0.000) اضطراب دیجیتالی،(0.002) فرهنگ شخصی شده (0.000)و شبکه های دوست یابی (0.001) رابطه معناداری وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها