• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/31
    • تعداد بازدید: 304
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    نقش مدیران مدارس در تحقق اهداف آموزش و پرورش

    زمینه و هدف: نقش مدیر ان مدارس در تحقق اهداف آموزش و پرورش. مواد و روش تحقیق: روش مطالعه در این تحقیق به صورت مطالعه کتابخانه ای بوده است. برای این منظور از مطالب موجود در مقاله، تحقیق های چاپ شده وهمچنین مطالب دیجیتالی استفاده شده است .

    یافته ها و نتایج: مدیریت آموزشی، فرایند هماهنگ کردن استعدادهای آدمی و بهره گیری از شرایط محیطی برای اهداف آموزشی است. هدف کلی آموزش و پرورش در هر جامعه ای این است که هر فرد را طبق الگوی ارزش های فرهنگی، سیاسی، دینی و اجتماعی خود تربیت کرده و انسانی متناسب تحویل جامعه دهد. اهداف آموزش و پرورش سه نقش مهم در مدیریت آموزشی ایفا می کنند: اولا به فراگرد آموزش و پرورش جهت می دهند، ثانیا انگیزه ی حرکت و فعالیت را به وجود می آورند و ثالثا ملاک های کنترل و ارزشیابی فعالیتهای آموزشی را ایجاد می نمایند. مدیر آموزشی باید به مهارت های برنامه ریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی و کنترل کردن مجهز باشند.

    همچنین در زمینه ی مدیریت، دارای مهارت های فنی، انسانی و ادراکی باشد، به کار خود به عنوان مدیر آموزشی، نگرشی آگاهانه و علمی داشته باشد، کلیات روش ها و فنون تدریس را به خوبی بداند، از سلامت جسمانی، روانی و شخصیتی کامل برخوردار باشد، نظام آموزشی کشور خود را به خوبی بشناسد و از سوابق و تحولات تاریخی آن آگاه باشد، از فلسفه، ارزش ها، هدف ها و مقاصد کلی آموزشی مطلع باشد، با اندیشه ها و نظریه های مدیریت و رهبری آشنا باشد و به اقتضای محیط کار خود، آنها را به کار بندد، بر مسئولیت ها و وظایف چندبعدی آموزشی، ارشادی، فرهنگی و اجتماعی خود واقف باشد، سابقه آموزشی و معلمی حداقل پنج سال داشته باشد، در زمینه ی علوم تربیتی و روانشناسی دانش کافی داشته و بتواند معلمان را راهنمایی نماید، روابط و مناسبات متقابل میان مدرسه، خانواده و جامعه را درک کرده و در انجام وظایف محوله آنها را نادیده نگیرد. تا بدین گونه بتواند نقش موثری در تحقق اهداف تعلیم و تربیت داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها