• طراحی لباس ایرانی اسلامی؛ هویت بخشیدن به فرهنگ و هنر ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/05
    • تعداد بازدید: 193
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    طراحی لباس ایرانی اسلامی؛ هویت بخشیدن به فرهنگ و هنر ایران

    پوشش درهر جامعه بیانگر فرهنگ و هویت آن جامعه می باشد. اینکه هر فرد در اجتماع از چه مدی پیروی می کند نشانگر آن است که مردم کشور مذکور چه میزان توانسته اند هویت و فرنگ اصیل خود را حفظ کنند و از تهاجم فرهنگی از دیگر فرهنگ ها ممانعت ورزند . در ایران از دیرباز و زمان های کهن به پوشش مردان و زنان توجه فراوان می شده است.

    زنان و مردان با پوشش کامل در جامعه حضور داشتند و حجاب چه برای مردان و چه زنان یکی از تاکید می شده و این امر در بین اعیان و اشراف نیز مانند همه عوام جامعه مورد توجه بود .بعد از ورود اسلام و پذیرش آن توسط ایرانیان به پوشش از نظر اسلامی و مدلهای اسلامی البسه اهمیت داده شد و زنان و مردان سعی کردند به این وجه دین نظر ویژه داشته باشند.

    از این رو از اعصار گذشته تاکنون سعی برآن بوده برای طراحی در پوشاک هم فرهنگ وهویت ایرانی وجود داشته باشد و هم فرهنگ اسلامی در آن نمایان باشد. هدف از این پژوهش بررسی هویت ایرانی – اسلامی در پوشش زنان و مردان این مرز و بوم بوده و تلاش شده از زمینه های تحلیلی-توصیفی، تاریخی در این مقاله بهره گرفته شود. و سوال اساسی اینجاست آیا طراحان لباسهای ایرانی – اسلامی به فرهنگ و هنر ایران پایبند بوده اند ؟

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها