• بررسی و تحلیل روابط ترامتنی در اسکناس های سری سورشارژی و بارگاهی جمهوری اسلامی با اسکناس پهلوی دوم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/05
    • تعداد بازدید: 127
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    بررسی و تحلیل روابط ترامتنی در اسکناس های سری سورشارژی و بارگاهی جمهوری اسلامی با اسکناس پهلوی دوم

    طراحی اسکناس هنری کاربردی و تزیینی است و از آن به صورت گسترده استفاده می شود و علاوه بر کاربرد اقتصادی و هنری بیان کننده فرهنگ، تمدن و تاریخ مدون و مصور جامعه است. برای دستیابی به هدف این پژوهش، نمونه هایی انتخابی از اسکناس سری سورشارژی جمهوری اسلامی از سال 1358 تا 1360 و همچنین نمونه های سری بارگاهی این دوره به سال 1360 تا 1362، با نمونه هایی از اسکناس های دوره دوم پهلوی انتخاب شده است.

    ضرورت مطالعه این آثار بیشتر با اتکا به رویکردها و نظریه های جدید احساس می شود. پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی است و تلاش شده به خوانش سنت تصویری اسکناس های انتخابی دوره پهلوی و جمهوری اسلامی به مثابه متن با رویکرد ترامتنیت ژنت بپردازد.

    این مقاله با هدف پاسخگویی به این سوال است: روابط ترامتنی حاکم در متون اسکناس های دوره پهلوی و جمهوری اسلامی براساس هم حضوری و تاثیرپذیری از سنت تصویری ایران چه می باشند؟ یافته های تحقیق نشان می دهد، اسکناس های پهلوی دوم به عنوان زیرمتن اسکناس جمهوری اسلامی است که نظام های کلامی و تصویری عناصر اصلی تشکیل دهنده این اسکناس ها می باشند. اسکناس جمهوری اسلامی در مراحل ترامتنی از نوع روابط بینامتنیت و بیش متنیت تحت تاثیر اسکناس پهلوی اسکناس پهلوی دوم قرار گرفته است و همچنین بیشترین روابط بینامتنی از نوع صریح را اسکناس های سورشارژی جمهوری اسلامی با اسکناس پیش متن خود پهلوی دوم می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها