• بررسی نماد شناسی و نقوش پرندگان در هنر پارچه بافی دوره ساسانی و صفویه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/05
    • تعداد بازدید: 217
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    بررسی نماد شناسی و نقوش پرندگان در هنر پارچه بافی دوره ساسانی و صفویه

    بدون تردید دوره ساسانی را می توان یکی از دوره های درخشان فرهنگ و هنر در ایران داشت. نه تنها معماری بی نظیرش تجلی گاه اندیشه، ذوق و هنر است. بلکه سایر مصنوعات به طور اعم و منسوجات و بافته های پارچه این دوره به طور اخص از نشانه بارزی ازفرهنگ متعالی این عصر است که با آداب و رسوم و اعتقادات مردم این دوره رابطه تنگاتنگ دارد .

    رمز یا نماد بیان ادراکی و مشهود است که باید جایگزین چیزی مخمی و مکتوم شود و این ماهیت در نقوش هر دوره کاملا قابل مشاهده است .در این پژوهش ،با استفاده ارزش های تاریخی ،توصیفی و تطبیقی سعی در ردیابی عناصر نقوش منسوجات ساسانی با صفوی توجه به کیفیات فرمی و محتوای آنها ،در منسوجات دیگر دوره ی درخشان فرهنگ و هنر ایران ،یعنی دوران طلایی صفوی شده است که به عنوان دوره اوج درخشش دیگر دوره درخشان و هنر ایران به شمار می رود .

    بررسی عطفی و نهاد شناسانه و تطبیقی نقوش منسوجات در دوره پرداخته و با مقایسه عناصر بایکدیگر تاثیری پذیری عصر صفوی از این نقوش اشاره کرده است .هدف معرفی و شناخت و بیان نقوش پرندگان کشف شده در هنر پارچه بافی دوران ساسانی هست .این نقوش در پارچه ساسانی و صفوی بیشتر شامل : پرندگان آبی، خروس، طاووس، سیمرغ، عقاب، مرغابی، و قرقاول می باشند. که همه از مفاهیم بنیادی و شاید راز آمیزی برخودارند .تنوع زیبایی نقوش بافته بی نصیب نمانده است .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها