• بررسی جلوه های هویت در آثار نقاشان انقلاب اسلامی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/06
    • تعداد بازدید: 216
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    بررسی جلوه های هویت در آثار نقاشان انقلاب اسلامی

    هنر در تمامی دوران ها زبان مناسبی جهت ارائه اهداف مورد نظر انسان ها بوده است، در هر دوره به مقتضای زمان شیوه و زبان آثار هنری متفاوت می شود. هنر، همیشه زبان رسایی برای موضوعات مختلف، بخصوص موضوعات پیچیده ای مانند انقلاب بوده است. هنر انقلاب اسلامی توسط هنرمندان جوان و متعهد و معتقد به آرمانهای اسلام و انقلاب در سال 1357 شکل گرفت. آثار دوران انقلاب اسلامی ایران نشان دهنده تاثیر فضای حاکم آن دوران بر این هنرمندان می باشد که این تاثیر را به خوبی در آثارشان به تصویر کشیده اند. هنرمندان بسیاری، آثاری با موضوع هایی چون شهید، شهادت، فداکاری، زن و... در این دوران خلق کردند.

    انقلاب اسلامی باعث یک سری تغییرات در دیدگاه های اجتماع نسبت به موضوع ها و ارزش های مختلف شد که تاثیر آن را به خوبی در آثار نقاشان و هنرمندان آن دوران می توان دید. در این دوران تشخص ها قربانی می شوند تا ودایع و مواریث فرهنگی یک قوم و احوالت تاریخی آن به ظهور برسد، نه جنبه تشخص فردی.

    هنرمندان انقلاب اسلامی با توجه به آرمان های انقلاب و فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی و حوادث و وقایعی که در ایران در حال وقوع بود سعی کردند با استفاده از زبان و بیان هنری خاص خود و با بهره گیری از یک سری تمهیدات بصری و عناصر که در باورهای مردم و احکام و اصول شرع و سخنان امام و دیگر بزرگان آن دوران و حتی تاریخ اسلام وجود داشت و گاه با تطبیق آنها با وقایع بزرگ تاریخ همچون واقعه عاشورا و...، در صدد به تصویر کشیدن معنویت و ارزش های اخلاقی و انسانی و... حاکم در دروان انقلاب اسلامی (رشادت، بزرگی و مقدس بودن مفاهیم و آرمان ها و فداکاری های مردم، امام، شهدا و...) در قالبی هنری (نقاشی) بودند؛ این آثار همواره گویا و نمایشی از هویت ملی و دینی (ایرانی- اسلامی) نیز هستند. در مقاله حاضر مباحث ارائه شده بدین شرح می باشند: تاریخچه مختصری از هنر انقلاب اسلامی، تعریف هویت و در ادامه مباحث به بررسی جلوه های هویت در آثار نقاشان دوران انقلاب اسلامی پرداخته شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها