• بررسی هنر اسلامی و نشانه شناسی آن در معماری اروپا

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/07
    • تعداد بازدید: 103
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی هنر اسلامی و نشانه شناسی آن در معماری اروپا

    اعتلای هنر اسلامی و رویارویی غربیان با دستاوردهای آن که با انگیزه های گوناگونی صورت گرفت، موجبات تحسین و حیرت اروپاییان را که در سطح پایینتری از بلوغ هنری قرار داشتند، فراهم نمود. در نتیجه انتقال هنرهای اسلامی از مسیرهای شناخته شده ای به غرب اتفاق افتاد. هنرهای اسلامی به صورتهای متفاوت و در مقاطع گوناگون به غرب منتقل شد. این تاثیرات در دوره هایی به شکلی گسترده و فراگیر و در زمان هایی نیز با شدت کمتری جریان داشت.

    شناخت جنبه های مختلف این روند انتقال، بسیار با اهمیت است و در مورد این موضوع، ارائه نظراتی واحد و یکسان مشکل به نظر می رسد. هنر اسلامی محمل معانی عمیق و مفاهیم ارزشمند دینی است که از زبان قرآن بهره می گیرد و با پرورش روح و اندیشه انسان در حوزه های مختلف هنر چون نقاشی، خوشنویسی، معماری و سایر رشته های هنری تجلی زیبا شناسانه می یابد، چنانکه مساجد اولین تجلی گاه هنر اسلامی محسوب می شوند.

    معماری هم فن است و هم هنر چرا که در طراحی یک فضا افزون بر جنبه های سازه ای و فنی، ویژگی هنری نیز مد نظر است. هنر معماری از مباحث نظری چون فلسفه، روان شناسی، تاریخ و فرهنگ تاثیر می پذیرد. پس از انتقال تفکر اسلامی به غرب قرون وسطی و تسلط هشتصد ساله ی مسلمانان به اندلس (اسپانیا)، این سرزمین به حلقه واسطه ی فرهنگ و هنر اسلامی و غرب تبدیل شد. از جمله آگاهی غربیان از سبک معماری اسلامی موجب الهام بخشی به آن ها گردید و در ساخت و ساز کلیساها و دانشگاه ها مد نظر قرار گرفت. لذا در این مقاله نگارندگان کوشیده اند با بررسی نشانه شناختی هنری بعضی از اماکن مهم تاریخی اروپا، تاثیر پذیری آنها را از هنر و معماری اسلامی بررسی نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها