• حفاظت از اکوسیستم جنگلی بنه در راستای مصرف و فرآوری محصولات ارگانیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/17
    • تعداد بازدید: 141
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    حفاظت از اکوسیستم جنگلی بنه در راستای مصرف و فرآوری محصولات ارگانیک

    از دیرباز، انسان ها برای تامین نیازهای خود به اشکال و روش های مختلف از جنگل ها و منابع جنگلی بهره برداری کرده اند. باتوجه به این مهم، پژوهش حاضر در پی معرفی و شناساندن گونه بنه ( پسته وحشی ) مهمترین گونه های جنگلی ناحیه رویشی زاگرس می باشد که در شهرپاوه در شمال غربی استان کرمانشاه به وفور مشاهده می شود. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و نمونه گیری هدفمند و گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند و مشاهدات عینی انجام گرفته است.

    با توجه به شرایط حاکم بر کشاورزی ارگانیک در کشور و محدودیت ها و تنگناهای موجود درآن، توجه به محصولات ارگانیک، مصرف و فرآوری آن در محصولات طبیعی و فرعی جنگل ها می تواند راهگشایی در جهت توسعه این محصولات باشد. از سوی دیگر یکی از روش های حصول به توسعه محصولات ارگانیک در ایران استفاده از ظرفیت های موجود و ساختارهای فعلی است.

    بنابراین بهره برداری صحیح و حفاظت از منابع و مصرف محصولات جنگلی از جمله میوه و دانه درختان بنه ( پسته وحشی ) نه تنها می تواند ما را در عرصه رسیدن به تصمیم برای مصرف محصولات غذایی سالمتر نزدیک سازد بلکه به مرور کشاورزان و باغداران را به کشت محصولات ارگانیک سوق خواهد داد، به دلیل اینکه در شرایط بحرانی ( خشکسالی های اخیر ) و وجود مشکلات اقتصادی پیرامون معیشت خانواده و باتوجه به استقرار نظام کشاورزی سبز در ایران کشاورزان و باغداران حاضر به ریسک نخواهند شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها