• فرآوری و سالم سازی شیر با استفاده از فناوری اولتراسونیکاسیون، ترمو-اولتراسونیکاسیون و مانو- ترمو -اولتراسونیکاسیون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/19
    • تعداد بازدید: 176
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    فرآوری و سالم سازی شیر با استفاده از فناوری اولتراسونیکاسیون، ترمو-اولتراسونیکاسیون و مانو- ترمو -اولتراسونیکاسیون

    فرآیند حرارتی قدیمی ترین و متداول ترین روش تکنولوژیکی جهت افزایش زمان ماندگاری موادغذایی از جمله شیر محسوب می شود. با توجه به اثرات منفی این فرآیند بر خواص حسی و تغذیه ای، در سال های اخیر مطالعات گسترده ای در رابطه با کاربرد دماهای پائین تر از دماهای متداول و روش های فرآوری غیرحرارتی، جهت سالم سازی موادغذایی و دستیابی به موادغذایی ایمن با کیفیت بالا انجام گرفته است.

    از مهم ترین روش های فرآوری غیرحرارتی مورد استفاده در فراوری شیر میتوان به استفاده از فشار بالا، امواج فراصوت (اولتراسونیکاسیون)، میدان الکتریکی پالسی، پرتودهی، سانتریفیوژ و میکروفیلتراسیون اشاره کرد. اولتراسونیک منجر به کاویتاسیون در محلول های آبی می شود که فاکتور موثری در آسیب به دیواره سلولی میکروارگانیسم ها است. نیروی های برشی وارد شده به هنگام ترکیدن حباب ها باعث شکستن پیوندهای شیمیایی غشاء و دیواره سلولی گردیده و میکروارگانیسم ها را از بین می برد.

    مطالعات نشان داده است که ترکیب حرارت با دیگر روش های نگهداری می تواند باعث افزایش زمان ماندگاری و کاهش زمان فرایند، کاهش هزینه های انرژی و تولید محصولات لذیذتر، سالمتر و با کیفیت بالاتر گردد. در مقاله مروری حاضر، فرآیندهای غیرحرارتی استفاده از اولتراسونیک و سیستم فناوری ترکیبی حرارت-اولتراسونیک (ترمو -اولتراسونیکاسیون) و فشار -حرارت -اولتراسونیک (مانو- ترمو- اولتراسونیکاسیون) به عنوان فناوری جدید جهت فرآوری و سالم سازی شیر خام مورد بررسی قرار گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها