• پراکنش نماتد انگل گیاهی pratylenchoides ritteri در مزارع حبوبات استان لرستان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/19
    • تعداد بازدید: 193
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    پراکنش نماتد انگل گیاهی pratylenchoides ritteri در مزارع حبوبات استان لرستان

    عوامل بیماری زا از مهمترین عوامل بازدارنده تولید حبوبات در دنیا به شمار می روند. نماتدها گروه بسیار مهم از جانوران پر سلولی و بدون مهره هستند که خسارت زیادی به گیاهان وارد می کنند. در اثر آلودگی نماتدها یک کاهش عمومی در رشد و نمو گیاهان ایجاد می شود. کاهش رشد بصورت لکه موضعی در سطح مزرعه اغلب اولین علائم آلودگی در اثر نماتدها است. نماتد pratylenchoides ritteri از جمله نماتدهای انگل گیاهی مهم می باشد که در ایران ازخاک ریشه اطراف گیاهان مختلف گزارش شده است. استان لرستان یکی از مهمترین مناطق تولید حبوبات در کشور می باشد.

    به منظور تعیین پراکنش نماتد p. ritteri در مزارع حبوبات استان لرستان 250 نمونه خاک و ریشه گیاه از مزارع مختلف حبوبات شهرستان های این استان جمع آوری شد و بعد از استخراج نماتدها به روش های مرسوم، نماتدهای گونه p. ritteri شناسایی شد و پراکنش آنها در 11 شهرستان این استان مشخص و درصد فراوانی این نماتد انگل گیاهی در مزارع باقلا، سویا، عدس، لوبیا، ماش و نخود تعیین گردید. فراوانی گونه در کل مزارع حبوبات نمونه برداری شده برابر 6 / 57 درصد می باشد.

    درصد فراوانی نماتد در مزارع باقلا 59 درصد، سویا 78 درصد، عدس 57 درصد، لوبیا 63 درصد، ماش 44 درصد و نخود 54 درصد تعیین شد. همچنین فراوانی این نماتد در مزارع حبوبات شهرستان ازنا 58 درصد، الشتر 65 درصد، الیگودرز 66 درصد، بروجرد 62 درصد، پلدختر 50 درصد، چگنی 56 درصد، خرم آباد51 درصد، دورود 57 درصد، رومشکان 47 درصد، کوهدشت 50 درصد و نورآباد 60 درصد بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها