• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/19
    • تعداد بازدید: 144
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی آلودگی انگلی سه نمونه از سبزیجات توزیع شده از شهر تهران

    سابقه و هدف: سبزیجات سرشار از منابع مهم ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند که برای حفظ ارزش غذایی آنها بایستی به صورت خام مصرف شوند، بنابراین امکان ناخواسته ابتلا به بیماریهای انگلی در اثر مصرف سبزیجات آلوده وجود دارد، هدف از این تحقیق بررسی 3 نمونه سبزی توزیع شده در دو فصل زمستان و بهار بود.

    روش پژوهش: حدود 58 نمونه سبزی از 3 سبزی تره، ریحان و نعناع از سبزی فروشی های روباز مناطق مختلف تهران در دو فصل زمستان و بهار جمع آوری شدند و با استفاده از استاندارد fda ، نمونه ها بعد از شستشو، سانتریفیوژ، تهیه رسوب و رنگ آمیزی در زیر میکروسکوپ بررسی شدند و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 25 انجام شد.

    یافته ها: در کل 20 نمونه از 58 نمونه مورد بررسی آلوده به انگل بودند و میزان آلودگی انگلی در دو فصل % 48 / 34 بدست آمد، در فصل زمستان میزان آلودگی انگلی بیشتری نسبت به فصل بهار در بین نمونه های توزیع شده مشاهده گردید، به طور کلی، بیشترین میزان آلودگی انگلی در تره بدست آمد و بیشترین انگل یافت شده توکسوکارا بود.

    نتیجه گیری: منبع اصلی آلودگی های انگلی سبزیجات استفاده از کودهای انسانی و حیوانی آلوده بود و قبل از مصرف سبزیجات تازه بایستی شستشو و انگل زدایی مناسب با کمی دترجنت انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها