• بررسی فقهی حقوقی اصل تناظر دادرسی در هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری با تاکید بر وزارت آموزش و پرورش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/19
    • تعداد بازدید: 101
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی فقهی حقوقی اصل تناظر دادرسی در هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری با تاکید بر وزارت آموزش و پرورش

    یکی از اصول مهم برای عادلانه و منصفانه قلمداد شدن دادرسی این است که تناظر یا ترافعی بودن دادرسی رعایت شود. در تشریفات دادرسی باید ترتیبی داده شود که خوانده از اقامه دعوا علیه خود آگاه شود و طرفین دعوا در موقعیتی قرار گیرند که فرصت و امکان ارائه ادعاها و ادله خود را داشته باشند و در برابر ادعاها و ادله طرف مقابل نیز دفاع کنند. تناظر در حقیقت نتیجه برابری طرفین در نزد قاضی و دادگاه است، قاضی باید به یک چشم به دو طرف دعوا نگاه کند: امری که تاکید بر آن را میتوان در روایات دینی نیز یافت.

    نتیجه برابری در مقابل دادگاه، امکان برابر طرفین در ارائه ادله و مستنداتی است که برای ادعای خود مهیا کرده اند. البته برخی استادان حقوق معتقدند بر خلاف پیشینه قدرتمند این اصل، اصل تناظر چنانکه باید و شاید در قوانین ایران مورد توجه قرار نگرفته است و به قانون گذاران توصیه می کنند با تصریح به آن در قوانین، اصل تناظر را در کنف حمایت ضمانت اجراهای حقوقی قرار دهند.

    اجرای صحیح قواعد آیین دادرسی مدنی در گرو تمسک به اصولی است که بدانها اصول راهبردی دادرسی می گویند. اصول راهبردی مرتبط با نقش متقابل اصحاب دعوا و دادرس به چهار قسمت تقسیم می شوند که یکی از آنها اصل تسلط طرفین بر جهات و موضوعات در دو حوزه ی موضوعات و احکام قابل بررسی است که شامل جهات موضوعی، خواستهء ضمنی و موضوعات ناگهانی، اخذ توضیح و سرانجام جهات حکمی و استناد به ادله، می شود. در این پژوهش که از روش توصیفی، تحلیلی استفاده شده است به بررسی اصل تناظر در دادرسی های آموزش و پرورش پرداخته می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها