• بررسی تاثیر عوامل محیطی داخلی بر موفقیت فروشگاه های زنجیره ای استان قم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/23
    • تعداد بازدید: 175
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی تاثیر عوامل محیطی داخلی بر موفقیت فروشگاه های زنجیره ای استان قم

    با توجه به پیچیده شدن رقابت در عرصه خرده فروشی باعث شده، که تمرکز سیاستگذاران فروشگاه های زنجیرهای بر محیطی داخلی سیستم باشد، به دلیل تحت کنترل و مدیریت سیستم توسط سیاستگذاران بوده و در روند بهبود و تعدیل آن می تواند نقش مستقیمی ایفا نمایند، از همین رو شناسایی ابعاد محیطی داخلی که تاثیر بر موفقیت فروشگاه های زنجیره ای دارند، می تواند مدیران عالی سیستم فروش را برای اتخاذ استراتژی های رقابتی و اعمال راهکارهای بهبودی و توسعه در سیستم فروشگاهی یاری رساند.

    از همین رو به منظور تحقق این هدف، در این پژوهش ابتدا با رویکرد کیفی و تحلیل محتوا از مطالعات پیشین اقدام به استخراج 36 عامل شده و پس از غربال سازی این عوامل با توجه به نظر 16 نفر از خبرگان مرتبط با این حوزه و روش دلفی فازی در دو مرحله به 33 عامل تعدیل گردیده است و در گام بعدی به منظور تدوین مدل مفهومی از عوامل موثر با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی و نظر 146 نفر از کارشناسان که با روش نمونه گیری کوکران از 236 نفر انتخاب شده اند، اقدام به ایجاد مدلی با شش مولفه و 26 زیر مولفه شده است.

    در این بین با توجه به مدل تدوین شده اقدام به تدوین فرضیات با توجه به نظر خبرگان و جمع آوری اطلاعات از کارشناسان با سوالات انعکاسی، اقدام به تدوین معادلات ساختاری در دو سازه مقادیر معناداری و ضرایب استاندارد به منظور آزمون فرضیات و تایید مدل تدوین شده در مرحله قبل گردیده است.

    در این خصوص به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر مساوی 0.7 و همچنین برای سنجش نرمال بودن جامعه آماری از آزمون k-s استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که عوامل موثر در این حوزه براساس اولویت و میزان ضریب استاندارد(تاثیرگذاری) شامل: شاخص امکانات رفاهی، اقدامات ترفیعی، کیفیت، نیروی انسانی، قیمت و مکان استقرار می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها