• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/07/30
    • تعداد بازدید: 220
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    میزان هزینه دادرسی در ایران و انگلستان

    علیرغم پذیرش اصل مجانی بودن قضاوت در فقه و رایگان بودن قضا و دادگستری در سیره معصومین، دولتها همواره در جهت تامین بخشی از منابع مالی خود، به شیوه نظام های حقوقی عرفی، هزینه هایی را به اطراف دعوا تحمیل نموده اند و پرداخت این هزینه ها جزء لاینفک تشریفات اقامه دعوا بوده است و جز در موارد استثنایی، گریزی از پرداخت آنها نیست.

    ملاک تعیین هزینه دادرسی در دعاوی مالی، در حقوق ایران، بدون توجه به کیفیت، مدت و هزینه رسیدگی به دعاوی مختلف، ارزش خواسته دعوا است؛ اما قانون گذار انگلستان، با تفکیک دعاوی بنا بر ارزش آنها، هزینه های رسیدگی به هر قسم از دعاوی را با لحاظ ارزش آن و به تناسب فرایند دعوا و هزینه مصروف در آن، تعیین کرده است. اعتقاد به رایگان بودن دادگستری، علاوه بر توالی فاسدی مانند افزایش طرح دعاوی واهی، موجب ایراد خسارت به دولت و تضییع حقوق جامعه می شود.

    اما میزان این هزینه ها باید به شکلی معقول و متعارف تعیین شود و افزایش بی ضابطه آنها می تواند عدالت قضایی و دادرسی منصفانه را به مخاطره اندازد.در نوشتار حاضر، با روش توصیفی-تحلیلی و با تتبع در قوانین و نظرات حقوقدانان و مطالعه منابع مختلف، به مقایسه میزان هزینه دادرسی دعاوی مالی در ایران و انگلستان پرداخته شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها