• مبانی حقوق عمومی شهروندی در ایران

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/01
    • تعداد بازدید: 66
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    مبانی حقوق عمومی شهروندی در ایران

    حقوق شهروندی در هرکشورنمادی از تمدن و رشد جامعه بشری در آن کشور است. از جمله مهمترین مفادی که دردین اسلام و قانون اساسی ایران مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است، حفظ حقوق شهروندی است. موضوع مهمی که دانستن آن برای شهروندان ایرانی لازم است. از این بابت که بدانند چه حقوقی دارند و نسبت به مطالبه و یا حفظ آن برپایه قانون اساسی اهتمام داشته باشند.

    زیرساخت های مهم هر کشور و رشد و توسعه آن از قبیل اقتصاد، فرهنگ، بهداشت، امنیت وابسته به تعامل افراد درعرصه های مختلف حقوق شهروندی و حفظ و پاسداشت آن است. اسلام و مقررات جامعه اسلامی که وام گرفته از شریعت است الگوی مناسبی از حقوق شهروندی را به مسلمانان توصیه می کند و همچنین در قوانین مدون حقوقی می توان روند روبه رشد حقوق شهروندی را مشاهده کرد.

    با تصویب منشور حقوق شهروندی ایران در سال 95 شکل و شمایل حقوق شهروندی جامه نو پوشید و نقطه عطفی درروابط انسانها با خود و طبیعت و جهان اطراف و اجتماعات بشری ایجاد شد.آنچه در این مقاله به آن خواهیم پرداخت بررسی مبانی حقوق شهروندی در آموزه های اسلام و حقوق اساسی ایران است. وخواهیم دیدمبانی از قبیل: حق آزادی، کرامت، حق حیات، حق ازدواج، حق امنیت و...می توانند روند روبه رشدی درجامعه ایجاد کنند و می توانند مبدا وآغاز روابط و گشایش در امور زندگی هرچه بهترانسان ها باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها