• بررسی اندیشه های امام خمینی (ره) در ابواب مختلف حقوق افراد از دیدگاه حقوقی و مردمی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/01
    • تعداد بازدید: 180
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی اندیشه های امام خمینی (ره) در ابواب مختلف حقوق افراد از دیدگاه حقوقی و مردمی

    حقوق مردم در ابعاد مختلف جامعه ی بشری، من جمله حق حیات، حق امنیت، حق آزادی بیان، حق آزادی مذهب و غیره، همواره در طول دوام حکومت ها مورد توجه رهبران، دانشمندان، فیلسوفان و حقوقدانان قرار گرفته است. ضمنا، در تشکیل هر حکومتی به مثابه آن، چارچوب های نظام سیاسی آن کشور نیز ترسیم می شود و بر اساس آن حقوق مدنی هر فرد را به صورت خواه یا ناخواه تحت تاثیر خود قرار می دهد.

    در این مقاله، به بررسی و تبیین اندیشه های حضرت امام خمینی (ره)، رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران، در موارد مختلفی مانند احکام حکومتی، حق آزادی، نوع نظام سیاسی از منظر حقوقی و همچنین از دیدگاه مردمی پرداخته شده است. برخی از اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) در مورد حق آزادی بدین صورت است که ایشان در باب آزادی اندیشه می فرمایند: مردم عقیده شان آزاد است کسی الزام شان نمی کند که شما باید حتما این عقیده را داشته باشید.

    در باب آزادی مذهب می فرمایند: اسلام بیش از هر مسلکی به اقلیت های مذهبی آزادی داده است آنان نیز باید از حقوق طبیعی خودشان که خداوند برای همه انسانها قرار داده است بهره مند شوند ما به بهترین وجه از آنها نگهداری می کنیم در جمهوری اسلامی ( حتی ) کمونیستها نیز در بیان عقاید خود آزادند. در باب آزادی بیان می فرمایند: در جمهوری اسلامی هر فردی از حق آزادی عقیده و بیان برخوردار خواهد بود البته ایشان حق ابراز عقیده را تا جایی که به منافع کشور ضرر نرساند بلامانع می دانستند.

    از نظر امام خمینی (ره)، آزادی جزء اولین حقوق مردم است و موهبتی است از جانب ذات باری تعالی، و حکومتها نمیتوانند این حق را نادیده بگیرند. ایشان در این رابطه می فرمایند: حق اولیه بشر است که من میخواهم آزاد باشم من میخواهم حرفم آزاد باشد. با بررسی این موارد از منظر حقوقی و مردمی به راحتی می توان فهمید که اندیشه های حضرت امام خمینی (ره)، در ابواب مختلف حقوق مردم، با تکیه بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همواره با مصلحت مردم بوده است که در مقاله با جزییات بیشتر اشاره شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها