• نگاهی نقادانه به نحوه تصویب و مواد قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/02
    • تعداد بازدید: 102
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    نگاهی نقادانه به نحوه تصویب و مواد قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399

    قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در قالب طرح دو فوریتی در جلسه علنی روز سه شنبه 23 / 02 / 99 تصویب شد و طی نامه شماره 2۸۷۵۷ مورخ 22 / 03 / 99 از سوی رییس جمهور ابلاغ گردید. مجلس دوره دهم شورای اسلامی در شرایطی اقدام به تصویب این قانون نمود که تنها یک هفته تا پایان دوره دهم مجلس شورای اسلامی و شروع به کار دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی مانده بود. دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در تاریخ هفتم خرداد 1399 رسما شروع به کار کرد که حتی ابلاغ این قانون در زمان شروع به کار مجلس یازدهم صورت گرفت.

    دلیل این شتاب زدگی و عجله مجلس دهم برای تصویب این قانون چه بوده است؟ آیا بهتر نبود قانون گزار جمهوری اسلامی ایران تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری را به لحاظ مبتلا به بودن و حساسیت موضوع به مجلس آینده که فرصت بررسی بیشتری داشته است می سپرد؟ پژوهش حاضر با نگاهی نقادانه به روند تصویب و مواد این قانون به روش کتابخانه ای، در پی ارائه ی پیشنهاداتی جهت اصلاح این قانون می باشد.

    قانون کاهش مجازات حبس تعزیری همانطور که از نامش پیداست رسالتی جز کاهش مجازات حبس تعزیری ندارد اما با مواردی در این قانون مواجه می شویم که به کاهش سایر مجازات ها پرداخته است و آنها را نیز تحت شمول قرار داده است و یا حتی در مواردی نیز به افزایش میزان مجازات ها پرداخته است که کاملا با رسالت این قانون در تضاد است و همگی نشان از شتابزدگی تصویب این قانون دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها